SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy przedsiębiorczości - course description

General information
Course name Podstawy przedsiębiorczości
Course ID 01.3-WB-ŻCZ2P-pprzed-S22
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Human nutrition
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Halina Bartkiewicz
  • doc. dr inż. Izabela Wojewoda
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 20 1,33 12 0,8 Credit with grade
Class 10 0,67 6 0,4 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom znaczenia przedsiębiorczości we współczesnej gospodarce, a w szczególności pojęcia przedsiębiorczości, rodzajów działań przedsiębiorczych, cech przedsiębiorcy, co może motywować do podejmowania inicjatyw gospodarczych. Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia przedsiębiorstwa w ujęciu: ekonomicznym, finansowym, organizacyjno - zarządczym, marketingowym.

Prerequisites

Znajomość podstawowych pojęć ekonomicznych, podstawowa wiedza z zakresu organizacji i zarządzania oraz marketingu.

Scope

  1. Podstawowe pojęcia związane z działalnością gospodarczą - przedsiębiorstwo, przedsiębiorczość.
  2. Przedsiębiorca a człowiek przedsiębiorczy - definicje, cechy przedsiębiorcy.
  3. Pojęcie i rola MSP w gospodarce - szanse i bariery rozwoju małych przedsiębiorstw.
  4. Strategia firmy na rynku i biznes plan jako narzędzie jej weryfikacji.
  5. Analiza otoczenia i potencjału przedsiębiorstwa.
  6. Planowanie działalności gospodarczej.
  7. Źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa. Kredyt, pożyczka, pomoc bezzwrotna, fundusze typu private equity/venture capital oraz Anioły Biznesu
  8. Elementy marketingu w nowopowstałej firmie.
  9. Zarządzanie w małym przedsiębiorstwie.
  10. Innowacyjne przedsiębiorstwo a innowacje w przedsiębiorstwie.

Teaching methods

metody podające:

  • wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych;
  • wykład problemowy

metody poszukujące:

  • sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji organizacji;
  • ćwiczeniowo-praktyczne: studium przypadków, przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej dz.g., przeprowadzenie ewidencji dz. g. na przykładach, przygotowanie przykładowego wniosku o dofinansowanie

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę końcową składają się:

  • opracowanie biznes planu dla wybranego przedsiębiorstwa
  • zdanie przedmiotowego testu końcowego obejmującego treści wykładowe i praktyczne umiejętności
  • obecność na zajęciach oraz uczestnictwo w dyskusjach

Ocena z przedmiotu jest oceną składającą się w 50% z oceny z testu końcowego, w 50% z oceny z ćwiczeń (ocena z ćwiczeń jest oceną ważoną z projektu - 80% i aktywności (obecność, udział w dyskusjach) - 20%)

Recommended reading

  1. Gerber M. E., Mit przedsiębiorczości: dlaczego większość małych firm upada i jak temu zaradzić, Wyd. MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2019
  2. Przedsiębiorcy i ich działalność, red. Pawłowski A., Wolska H., Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2019
  3. Przedsiębiorczość i zarządzanie w małej i średniej firmie. Teoria i praktyka. Pod red. nauk. J. Ropęga, R. Lisowska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016

Further reading

  1. Staniszewska A., Szlęzak - Matusewicz J., Entrepreneurship: selected issues, Wyd. SGH, Warszawa 2015
  2. Szlęzak-Matusewicz J., Felis P.: Finansowanie przedsiębiorstwa: ujęcie teoretyczno - praktyczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2014
  3. Samborska A., Sowula S.: Jak założyć firmę i prowadzić działalność gospodarczą? Wyd. Edicon, Poznań, 2018

Notes


Modified by dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (last modification: 04-02-2023 18:14)