SylabUZ

Generate PDF for this page

Internal Medicine - course description

General information
Course name Internal Medicine
Course ID 12.0-WL-LEK-CHWEWN
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 11
ECTS credits to win 8
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 130 8,67 130 8,67 Credit

Aim of the course

1.Zapoznanie studenta z uwarunkowaniami środowiskowymi i epidemiologicznymi  oraz etiopatogenezą, symptomatologią, zasadami diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób internistycznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań.

2.Praktyczna nauka rozpoznawania problemów medycznych i określania priorytetów w zakresie postępowania lekarskiego, z uwzględnieniem stanów zagrażających życiu i wymagających natychmiastowej interwencji z przyczyn internistycznych.

3.Prawidłowe planowanie oraz interpretacja wyników badań , stawianie rozpoznania, diagnostyka różnicowa.

4.Wdrażanie właściwego i bezpiecznego postępowanie terapeutyczne wraz przewidywaniem jego skutków.

5.Poprawne prowadzenie dokumentacji medycznej

6.Nabycie umiejętności prawidłowej komunikacji z pacjentem i jego rodziną oraz przekazania niekorzystnych informacji, przestrzeganie tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta

7. Zasady pracy w zespole i współpracy interdyscyplinarnej, dzielenia się wiedzą i umiejętnościami

8.Praktyczne przygotowanie do wykonywania zawodu lekarza

Prerequisites

1.Zaliczenia z przedmiotu propedeutyka chorób wewnętrznych oraz poszczególnych działów chorób wewnętrznych.

Scope

ZAKRES TEMATYCZNY REALIZOWANY W SEMESTRZE 11 i 12:

Przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób

dorosłych oraz ich powikłań: 

1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej),

chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego,

2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego,

3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka

żółciowego,

4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder

oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii,

5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek,

kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki,

6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych,

nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów,

7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych

kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej,

8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego

9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy;

Powyższy zakres problematyczny będzie realizowany w blokach tematycznych w trakcie zajęć w poszczególnych Oddziałach Klinicznych i specjalistycznych poradniach przyszpitalnych, każdy student z 2-3 osobowej grupy będzie pracował pod nadzorem 1 lekarza w danym Oddziale.

Teaching methods

Ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego. Zajęcia demonstracyjno-ćwiczeniowe.  Analiza przypadków. Dyskusja. Praca w grupie. Tutoring. Mentoring. Zajęcia praktyczne typu PBL – „Problem Based Learning”. Zajęcia praktyczne w poradniach specjalistycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przedmiot realizowany jest w semestrach 11. i 12. Egzamin odbędzie się w semestrze letnim, po zakończeniu zajęć.

1.Przygotowanie do zajęć oceniane przez prowadzącego zajęcia w formie ustnej lub pisemnej. Obecność i aktywny udział w zajęciach. W przypadku 1 nieobecności usprawiedliwionej w danym bloku zajęć należy uzgodnić z prowadzącym zajęcia formę ich odrobienia, w przypadku 2 i powyżej  nieobecności na zajęciach należy powtórzyć cały blok zajęć w danym Oddziale  Klinicznym z inną Grupą

2.Potwierdzenie w Dzienniku Praktyk znajomości i  umiejętności praktycznej realizacji  procedur z zakresu chorób wewnętrznych (potwierdzenie wszystkich wymaganych procedur warunkuje przystąpienie do egzaminu praktycznego)

3.Zaliczenie egzaminu praktycznego (ocena minimum dostateczna), który przeprowadzony zostanie w ostatnim dniu zajęć przez prowadzącego zajęcia lub Kierownika Oddziału Klinicznego, w którym dana Grupa kończy blok programowy 

4.Zaliczenie egzaminu testowego organizowanego przez Koordynatora przedmiotu po zakończeniu zajęć przez wszystkie Grupy -test jednokrotnego wyboru, 100 pytań z 4 odpowiedziami-1 prawidłowa, udzielenie minimum 60% poprawnych odpowiedzi.

5.Ocena końcowa na zaliczenie przedmiotu stanowi średnią z ocen z egzaminu praktycznego i egzaminu testowego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

1.Interna Szczeklika 2020. Medycyna Praktyczna, Kraków, 2020
2. Badanie kliniczne Macleod'a. red. Douglas G, Nicol F, Robertson C, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2013
3. Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym i podmiotowym. red. Bickley LS, red. wydania polskiego Gaciong Z, Jędrusik P. Termedia, Poznań, 2010
4. Interna Szczeklika 2020/2021 - mały podręcznik. Medycyna Praktyczna, Kraków, 2020

Further reading

1.Leach, van Boxel. Choroby wewnętrzne.Crash Course 4 wyd.(wyd.polskie Edra Urban&Partner, Wrocław 2016

2.Zalecenia Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego - aktualne, dostępne na stronie: www.cukrzyca.info.pl

3.Polskie Towarzystwo Kardiologiczne – wytyczne postępowania w chorobach układu krążenia na podstawie Europejskiego
Towarzystwa Kardiologicznego (ESC). http://www.ptkardio.pl/Wytyczne

4.Zalecenia Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego. https://nadcisnienietetnicze.pl/ptnt/wytyczne_ptnt

5.Wytyczne  PTG-E Polskiego Towarzystwa Gastroenterologicznego. http://www.ptg-e.org.pl

Notes


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 27-04-2023 20:55)