SylabUZ
Course name | Seminarium monograficzne IIF - Diagnoza i terapia ofiar przemocy seksualnej |
Course ID | 14.0--PSChP-Seminarium monograficzne IIF - Diagnoza -S23 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 8 |
ECTS credits to win | 2 |
Available in specialities | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Seminar | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Poszerzenie wiedzy studenta na temat objawów, konsekwencji i mechanizmów psychopatologii występujących u dzieci, młodzieży i osób dorosłych w wyniku doznawania przemocy seksualnej
wiedza z zakresu psychologii emocji, psychologii osobowości, psychologii poznawczej, diagnozy psychologicznej
1. Wprowadzenie w problematykę̨ przemocy seksualnej: formy przemocy seksualnej wobec dzieci i osób dorosłych - perspektywa psychologiczna, prawna i społeczna, mechanizmy powstawania i utrzymywania się̨ objawów psychopatologicznych.
2. Trauma złożona i zaburzenia dysocjacyjne wśród ofiar przemocy seksualnej – rozumienie, rozpoznawanie i leczenie (podejście evidence-based).
3. Specyfika diagnostyki dzieci – ofiar przemocy seksualnej.
4. Podstawowe modele terapii dorosłych i dziecięcych ofiar przemocy seksualnej: psychoterapia sensomotoryczna, EMDR, TF-CBT, PVT, terapia zabawą.
pogadanka, praca z książką̨ , praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna, filmy psychoedukacyjne
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ocena końcowa na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej, związanej z tematyką zajęć (temat sformułowany przez prowadzącego do wyboru przez studentów) oraz aktywności studentów na seminariach konwersatoryjnych.
wybrane rozdziały:
1. Beverly James. Leczenie dzieci po urazach psychicznych, PARPA, Warszawa 2003
2. Briere J. Scott, C. Podstawy terapii traumy. Kraków, Wydawnictwo UJ
3. Fisher J. Terapia osób, które przetrwały traumy złożone. Wydawnictwo UJ
wybrane rozdziały:
1. Herman J. L. Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk 1998
2. Porges S., Lowney C., Gomola A. Teoria poliwagalna. Przewodnik. Wydawnictwo UJ van der Kolk B. Strach ucieleśniony. Wydawnictwo Czarna Owca, 2018
3. Kwartalnik . Dziecko Krzywdzone, FDDS
4. Hindman J. Przerwać cierpienie. Terapia dzieci – ofiar nadużyć́ seksualnych, Specjalistyczna Poradnia „OPTA”, Warszawa 1993
5. Czub M. Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie. GWP 2012 6. Beisert M. Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców. SCHOLAR 2008
Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 02-10-2023 09:58)