SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Układy mechatroniczne w pojazdach |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-MiBM-KiEP-D-02_15P_pNadGenEL0QY |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Mechanika i budowa maszyn / Konstrukcja i Eksploatacja Pojazdów |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową i działaniem nowoczesnych układów mechatronicznych stosowanych we współczesnych pojazdach samochodowych .
Budowa pojazdów. Teoria ruchu pojazdów. Podstawy konstrukcji maszyn. Podstawy elektroniki i elektrotechniki. Podstawy informatyki. Podstawy automatyki i sterowania.
Treść wykładów:
Istota systemów mechatronicznych. Przetwarzanie sygnałów, sterowniki, algorytmy sterowania. Przetworniki sygnałów - sensory, elementy wykonawcze – silniki, siłowniki. Układy mechatroniczne w układzie napędowym, jezdnym, kierowniczym i hamulcowym pojazdu. Układy mechatroniczne w systemach bezpieczeństwa czynnego pojazdów: układy ABS, EBS, BAS, ESP. Sterowanie silnikami z zapłonem iskrowym. Sterowanie silnikami z zapłonem samoczynnym. Sterowanie automatycznych skrzyń biegów. Układy zwiększające komfort jazdy. Algorytmy pracy urządzeń diagnostycznych w pojeździe.
Zakres tematyczny do opracowania w ramach projektu:
Przetworniki wielkości fizycznych – przetworniki przemieszczeń, temperatury, ciśnienia. Układy sterowania z silnikiem krokowym. Analiza budowy i badania elementów układu zasilania silników z zapłonem iskrowym i samoczynnym. Analiza budowy i zasady działania wybranego układu bezpieczeństwa czynnego, biernego ( ABS, ESP, ASR, ACC, poduszka powietrzna). Budowa i zasada działania układów wspomagania w układzie kierowniczym: hydraulicznego, elektrycznego. Inteligentny samochód.
Wykłady konwencjonalny z wykorzystaniem multimedialnych środków audiowizualnych.
Projekt - praca własna, korzystanie z fachowej literatury, konsultacje indywidualne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie przedmiotu w oparciu o ocenę przygotowanego przez studenta samodzielnego opracowania odnoszącego się do wybranego tematu.
Kryterium ocen:
2,0 - brak zaliczenia (opracowanie z istotnymi błędami, brak opracowania),
3,0 - opracowanie w stopniu dostatecznym zgodne z tematem, małe błędy,
3,5 - opracowanie wykonane w sposób szablonowy,
4,0 - opracowanie poprawne,
4,5 - opracowanie znacznie wykraczające poza schematy, dość oryginalne,
5,0 - opracowanie całkowicie nowatorskie, znacznie wyróżniające się, wysoki profesjonalizm przedstawienia omawianego zagadnienia
1. Heimann B., Gerth W., Popp K.: Mechatronika. Komponenty, metody, przykłady. PWN,
Warszawa 2001.
2. Misala J., Missala T.: Elektryczne pomiary wielkości mechanicznych. PWN, Warszawa 1981.
3. M. Konopiński - Elektronika w technice motoryzacyjnej. WkiŁ, W-wa, 1987
4. Zeszyt techniczne firmy BOSCH – Elektroniczne sterowanie skrzynią biegów EGS.
5. Zeszyty techniczne firmy BOSCH – Sterowanie EDC
6. Układy stabilizacji toru jazdy. informator techniczny firmy BOSCH, WKŁ, W-wa 2002
7. Konwencjonalne i elektroniczne układy hamulcowe. Informator techniczny Bosch. WKŁ, Warszawa 2006.
8. Układy wtryskowe Common Rail. Informator techniczny Bosch. WKŁ, Warszawa 2000.
Zmodyfikowane przez dr inż. Mirosław Żygadło (ostatnia modyfikacja: 24-09-2016 15:26)