SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rewaloryzacja historycznych założeń ogrodowych |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ArchKP-rewal.hist.zał.ogrod.- 16 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura krajobrazu |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem nauczania jest wprowadzenie studenta w działania rewaloryzacji założeń ogrodowych: rozpoznawania granic i interpretowania historycznego założenia ogrodowego jako elementu współczesnego krajobrazu wiejskiego; rozpoznania zniszczeń i potencjalnych zagrożeń dla wartości funkcjonalnych, historycznych, estetycznych i przyrodniczych ogrodu/parku, na bazie szeroko rozbudowanych zajęć terenowych.
Formalne: brak
Nieformalne: wiedza z zakresu historii powszechnej Polski, historii literatury powszechnej, historii sztuk plastycznych, a także zagadnień z historii sztuki ogrodowej na poziomie szkoły średniej
Program wykładów:
Definicje rewaloryzacji i jej metod. Wskazanie uwarunkowań metod rewaloryzacji. Sytuacja prawna metod zabytkowych założeń ogrodowych. Rodzaje stref i granice ochrony konserwatorskiej. Sposoby badań bezpośrednich i pośrednich założeń ogrodowych. Waloryzacja parku/ogrodu jako części założenia przestrzennego. Rola zabytkowego założenia ogrodowego w krajobrazie kulturowym i naturalnym, uwarunkowania ekologiczne. Adaptacja założenia do współczesnych funkcji i użytkownika. Waloryzacja, zasady tworzenia programu i koncepcyjnego projektu rewaloryzacji.
Program ćwiczeń projektowych:
Czytanie historycznych planów i ilustracji ogrodów. Analiza kompozycji ogrodowych na przykładach rzeczywistych (analizy terenowe). Sporządzenie opisu analizowanych planów i ilustracji. Wyznaczanie granic historycznych parku/ogrodu. Wyznaczenie stref ochrony konserwatorskiej dla historycznych parków/ogrodów. Zastosowanie metod badań bezpośrednich i pośrednich założeń na wybranych przykładach rzeczywistych (analizy terenowe). Dendrochronologia (analizy terenowe i laboratoryjne). Opracowanie planu rewaloryzacji wybranego założenia ogrodowego spośród poznanych przykładów rzeczywistych.
metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
metody poszukujące: klasyczna problemowa, ćwiczeniowo-praktyczne: laboratoryjna, obserwacji i pomiaru w terenie, studium przykładowe
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę końcową składają się:
Oceną z przedmiotu jest średnia arytmetyczna z kolokwium i prac grupowych.
Brak
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-08-2016 15:11)