SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia rozwojowa i osobowości |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSP-PsPO-W_pNadGen9ORR4 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy o przedmiocie badań psychologii rozwojowej, kluczowych pojęciach i teoriach rozwoju psychicznego i teorii osobowości oraz ukształtowanie podstawowych schematów myślenia o mechanizmach rozwoju osobowości
Student powinien zdefiniować i opisać zjawiska z zakresu psychologii ogólnej
Treści wykładów
Przedmiot i podstawowe pojęcia psychologii osobowości. Psychologia osobowości jako subdyscyplina psychologii.
Studiowanie osobowości - teoria, zastosowanie (style terapii wynikające z gł. nurtów teoretycznych), procedury badania osobowości. Freuda teoria osobowości – 5 modeli: dynamiczny, ekonomiczny, topograficzny, strukturalny, rozwojowy. Wybrane, współczesne przykłady adaptacji koncepcji psychodynamicznych. Osobowość jako końcowy produkt systemu nawyków a osobowość jako zbiór wzorców zachowania. Teorie społecznego uczenia się jako poszerzenia paradygmatu behawioryzmu radykalnego: model wzajemnego determinizmu A.Bandury, koncepcja zachowania potencjalnego J.Rottera. Zastosowanie teorii behawiorystycznej: modyfikacja zachowania. Carla Rogersa teoria osobowości. Osobowość a kontrola i samoregulacja. Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju procesów percepcyjnych i umysłowych. Wybrane teorie rozwoju poznawczego dziecka.
Treści ćwiczeń
Rozwój jako proces zmian wielowymiarowych i wielokierunkowych, dokonujących się w ciągu całego życia w zależności od indywidualnych i środowiskowych zasobów, którymi jednostka dysponuje w swych aktywnych interakcjach z otoczeniem Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju emocjonalno-motywacyjnego. Przywiązanie, empatia, role społeczne. Wybrane teorie rozwoju osobowości. Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju społeczno-moralnego. Wybrane teorie rozwoju społeczno-moralnego: w psychoanalizie, teorii uczenia się , teorii ról społecznych oraz koncepcje poznawczo-rozwojowe. Wybrane zagadnienia związane z nietypowym przebiegiem rozwoju psychicznego. Deregulacja cyklu życia społecznego i rozwoju psychicznego jednostki: podejście społeczne do badań nad rozwojem człowieka; rola rodziny i grupy rówieśniczej (w różnym wieku życia) w kształtowaniu się zmian w różnych obszarach funkcjonowania i rozwoju jednostki, głównie społeczno-emocjonalnym i psycho-seksualnym.
Wykład konwencjonalny i problemowy, praca z książką, klasyczna metoda problemowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: metodą weryfikacji efektów kształcenia będzie egzamin -test 20 – itemowy z kafeterią odpowiedzi (jedna odpowiedź prawidłowa). Zaliczenie uzyska student uzyskujący minimalnie 70% punktów.
Zaliczenie z ćwiczeń: wymagane będzie aktywne uczestnictwo w zajęciach i znajomość treści merytorycznych wymaganych w programie, umiejętność analitycznego myślenia przy omawianiu materiału teoretycznego.
Ocena końcowa: oceną końcową będzie ocena z egzaminu.
Hall, Lindzey i Campbell (2004). Teorie osobowości. Warszawa: PWN
Kofta, M.(red). Osobowość i różnice indywidualne. W: J.Strelau (red.)(2000).Psychologia, tom 2. Gdańsk: GWP
Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.) (2001). Psychologia rozwoju człowieka, tom 2. Warszawa: PWN
Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka, tom 3. Warszawa: PWN
Przetacznik-Gierowska M. i Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka, tom 1. Warszawa: PWN.
Turner, S. J. i Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP
Vasta, R, Haith, M.M. i Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 07-09-2016 01:24)