SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy terapii pedagogicznej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-PTP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu terapii pedagogicznej i metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy z zakresu terapii pedagogicznej do praktyki edukacyjnej (wstępna diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się, dostosowanie toku lekcji do możliwości uczniów z dysleksją); zapoznanie z możliwościami współpracy nauczyciela z pedagogiem terapeutą i innymi specjalistami w zespołach edukacyjno-terapeutycznych.
Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki, podstawy psychologii rozwojowej, podstawy psychologii klinicznej, metodyka edukacji wczesnoszkolnej (zwłaszcza metody nauki czytania i pisania).
Wprowadzenie do terapii pedagogicznej, wyjaśnienie pojęć „terapia”, „terapia przyczynowa”, „terapia objawowa”; „terapia pedagogiczna”, „zajęcia korekcyjno-kompensacyjne”, „zajęcia reedukacyjne”, „zajęcia wyrównawcze”, „specyficzne trudności w uczeniu się”, „dysleksja”, „dysleksja rozwojowa”, „dysortografia”, „dysgrafia”, „dyskakulia”. System opieki terapeutycznej. Symptomy ryzyka dysleksji: a) w wieku niemowlęcym (0-1 r.ż) i poniemowlęcym (2-3 r.ż); b) w wieku przedszkolnym (3-5 r.ż); c) w wieku 6-7 lat; d) u uczniów klas I-III, leworęczność i sposoby pracy z dzieckiem leworęcznym. Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej. Dyskalkulia. Zasady prowadzenia zajęć korekcyjno- kompensacyjnych. Programy terapeutyczne: prezentacja programów terapeutycznych wykonanych przez studentów do samodzielnie przeprowadzonych diagnoz.
Wykłady – wykład tradycyjny, pokaz, prezentacja, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), oceny z projektów (50%).
Ocena końcowa
Oceną końową jest ocena z wykładów.
1. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna wieku przedszkolnego, Warszawa 1985.
2. Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna, Warszawa 1997.
3. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.
4. Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1998.
5. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.
6. Szurmiak M., Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1987.
7. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1996.
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.
1. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna wieku przedszkolnego, Warszawa 1985.
2. Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna, Warszawa 1997.
3. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.
4. Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1998.
5. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.
6. Szurmiak M., Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1987.
7. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1996.
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.
Dla studentów, którzy studiują „edukację elementarną i wczesne nauczania języka obcego” przedmiot jest obowiązkowy, dla studentów „edukacji elementarnej i wczesnej edukacji artystycznej” – wybieralny.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 08:17)