SylabUZ

Generate PDF for this page

Selected Issues in Special Needs Pedagogy - course description

General information
Course name Selected Issues in Special Needs Pedagogy
Course ID 05.6-WP-PEDP-WZPS-W_pNadGenUV96J
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Logopedia i język migowy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Agnieszka Nowicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wieloaspektową problematyką niepełnosprawności: ujęcie pedagogiczno-psychologiczno-socjologiczne, wspólnymi i swoistymi cechami poszczególnych rodzajów niepełnosprawności oraz wspólnymi i swoistymi zasadami edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Zapoznanie z uwarunkowaniami i formami integracji społecznej i edukacyjnej osób z niepełnosprawnością. przygotowanie studentów do pracy z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Prerequisites

Podstawowa wiedza pedagogiczna, psychologiczna i socjologiczna.

Scope

Wykłady

Pedagogika specjalna jako nauka – podstawy metodologiczne: miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk, historia dyscypliny, przedmiot, cel i zadania, systematyka /subdyscypliny/. Paradygmaty współczesnej pedagogiki specjalnej. Podstawowa terminologia pedagogiki specjalnej. Znaczenie i zakres pojęcia dziecko z niepełnosprawnością. Psychospołeczna sytuacja dzieci z niepełnosprawnością – stadialność procesu adaptacji dziecka do niepełnosprawności. Problemy rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym – fazy procesu przystosowania rodziców do niepełnosprawności dziecka. Zasady i kierunki pomocy pedagogiczno-terapeutycznej dla dzieci z niepełnosprawnością oraz ich rodzin.

Ćwiczenia

Specyfika rozwoju, proces rehabilitacji i edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Dzieci z wadą wzroku – specyfika procesów orientacyjno-poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, funkcjonowania społecznego; zasady rehabilitacji, formy edukacji. Dzieci z wadą słuchu – charakterystyka rozwoju, procesu rehabilitacji oraz form edukacji. Dzieci przewlekle chore w środowisku rodzinnym, edukacyjnym oraz w placówce leczniczej (w szpitalu, sanatorium): charakterystyka wybranych chorób przewlekłych i ich konsekwencji dla psychospołecznego funkcjonowania dziecka, zasady oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych. Dzieci z niepełnosprawnością ruchową: charakterystyka wybranych dysfunkcji narządu ruchu oraz ich wpływu na rozwój i proces edukacji dziecka, możliwości i zasady rehabilitacji. Możliwości wyrównywania szans edukacyjnych w świetle aktualnych aktów prawnych. Organizacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, pokaz.

Ćwiczenia – dyskusja, praca z tekstem źródłowym, klasyczna metoda problemowa, metody aktywne, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Student ma świadomość swojej wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej. Jest zdeterminowany do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej i budowania warsztatu pracy pedagogicznej z osobami niepełnosprawnymi

Recommended reading

  1. Dykcik W., red., Pedagogika specjalna, Poznań 2007.
  2. Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej: osiągnięcia naukowe i praktyka (z perspektywy 50-lecia pracy pedagogicznej z osobami z niepełnosprawnością, Poznań 2010.
  3. Kirenko J., Oblicza niepełnosprawności, Lublin, 2006.
  4. Maciarz A., Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej, Warszawa 1992.
  5. Obuchowska I., red., Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1990.
  6. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.
  7. Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo: wybrane zagadnienia, Kraków 2009.

Further reading

  1. Dykcik W., Pedagogika specjalna wobec aktualnych sytuacji i problemów osób niepełnosprawnych, Poznań 2005.
  2. Korzon A., Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej, Kraków 2010.
  3. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007.
  4. Kuczyńska-Kwapisz J., Kwapisz J., Rehabilitacja osób niewidomych i słabo widzących, Warszawa 1996.
  5. Lipińska-Lokś J., Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi i dziećmi z niepełnosprawnością w klasach integracyjnych, Zielona Góra 2011.
  6. Maciarz A., Pedagogika lecznicza i jej przemiany: wybrane problemy, Warszawa 2001.
  7. Nowicka A., Psychospołeczna integracja dzieci przewlekle chorych w szkole podstawowej, Kraków 2001.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 01-09-2016 09:07)