SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-WZPS-W_pNadGenUV96J |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Logopedia i język migowy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wieloaspektową problematyką niepełnosprawności: ujęcie pedagogiczno-psychologiczno-socjologiczne, wspólnymi i swoistymi cechami poszczególnych rodzajów niepełnosprawności oraz wspólnymi i swoistymi zasadami edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Zapoznanie z uwarunkowaniami i formami integracji społecznej i edukacyjnej osób z niepełnosprawnością. przygotowanie studentów do pracy z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Podstawowa wiedza pedagogiczna, psychologiczna i socjologiczna.
Wykłady
Pedagogika specjalna jako nauka – podstawy metodologiczne: miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk, historia dyscypliny, przedmiot, cel i zadania, systematyka /subdyscypliny/. Paradygmaty współczesnej pedagogiki specjalnej. Podstawowa terminologia pedagogiki specjalnej. Znaczenie i zakres pojęcia dziecko z niepełnosprawnością. Psychospołeczna sytuacja dzieci z niepełnosprawnością – stadialność procesu adaptacji dziecka do niepełnosprawności. Problemy rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym – fazy procesu przystosowania rodziców do niepełnosprawności dziecka. Zasady i kierunki pomocy pedagogiczno-terapeutycznej dla dzieci z niepełnosprawnością oraz ich rodzin.
Ćwiczenia
Specyfika rozwoju, proces rehabilitacji i edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Dzieci z wadą wzroku – specyfika procesów orientacyjno-poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, funkcjonowania społecznego; zasady rehabilitacji, formy edukacji. Dzieci z wadą słuchu – charakterystyka rozwoju, procesu rehabilitacji oraz form edukacji. Dzieci przewlekle chore w środowisku rodzinnym, edukacyjnym oraz w placówce leczniczej (w szpitalu, sanatorium): charakterystyka wybranych chorób przewlekłych i ich konsekwencji dla psychospołecznego funkcjonowania dziecka, zasady oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych. Dzieci z niepełnosprawnością ruchową: charakterystyka wybranych dysfunkcji narządu ruchu oraz ich wpływu na rozwój i proces edukacji dziecka, możliwości i zasady rehabilitacji. Możliwości wyrównywania szans edukacyjnych w świetle aktualnych aktów prawnych. Organizacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, pokaz.
Ćwiczenia – dyskusja, praca z tekstem źródłowym, klasyczna metoda problemowa, metody aktywne, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student ma świadomość swojej wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej. Jest zdeterminowany do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej i budowania warsztatu pracy pedagogicznej z osobami niepełnosprawnymi
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-09-2016 09:07)