SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to pedeutology - course description

General information
Course name Introduction to pedeutology
Course ID 05.9-WP-PEDP-WDP-Ć-S14_pNadGenQX3WG
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Logopedia i język migowy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela i różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie. Kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

 

 

 

 

 

 

Prerequisites

Podstawowa wiedza za zakresu pedagogiki, socjologii i psychologii.

Scope

Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki. Formalno-prawne uwarunkowania zawodu nauczyciela.

Etyka zawodu nauczyciela. Nauczyciel w miejscu pracy.  Funkcje, zadania i rola nauczyciela. Rozwój i awans zawodowy nauczyciela. Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą. Ukryty program w pracy nauczyciela. Strategie nauczycieli i uczniów. Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.

 

Teaching methods

Metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji multimedialnej, posteru sporządzenie portfolio (50%).

Ocena końcowa

Ocena ostateczna z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.

Recommended reading

1.     Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli: uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004.

2.     Jakość życia i jakość szkoły: wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, red. I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova, Zielona Góra 2010.

3.     Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995.

4.     Jodłowska B., Start – szok zawodowy – twórcza praca nauczyciela, Warszawa 1991.

5.     Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.

6.     Konarzewski K., Sztuka nauczania: nauczyciel, T. I, Warszawa 1993.

7.     Korczyński S., Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej, Opole 1992.

8.     Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.

9.     Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.

10.  Szempruch J., Pedeutologia: studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013.

Further reading

  1. Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Rzeszów 1996.
  2. Michalak J.M., Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczyciela: studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2003.
  3. Nauczyciel jutra, red. E. Perzycka, Toruń 2006.
  4. Nauczyciele i rodzice: w poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, red.  I. Nowosad, M.J. Szymański, Zielona Góra-Kraków 2004.
  5. O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, red. E. Kobyłecka, Poznań.
  6. Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, red. D. Ekiert-Oldroyd, Katowice 2003.
  7. Rylke H., Klimowicz G., Szkoła dla ucznia: jak uczyć życia z ludźmi, Warszawa 1992.
  8. Szempruch J., Nauczyciel w zmieniającej się szkole: funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów 2001.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 11-07-2016 23:12)