SylabUZ

Generate PDF for this page

Prevention in Speech Therapy - course description

General information
Course name Prevention in Speech Therapy
Course ID 05.6-WP-PEDP-PL
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Logopedia i język migowy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z poziomami profilaktyki logopedycznej. Przygotowanie do działań praktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń zdolności komunikacyjnej u dzieci i dorosłych.

Prerequisites

Rozwój mowy i języka. Typologie zaburzeń mowy. Istota, rodzaje, przyczyny, metody diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji językowej.

Scope

Wykłady

Wyjaśnienia terminologiczne. Poziomy profilaktyki logopedycznej. Rozwój zainteresowania profilaktyką zaburzeń mowy w Polsce i na świecie. Przykłady działań promujących zdrowy tryb życia i utrwalanie prawidłowych nawyków w zakresie komunikacji językowej.

Ćwiczenia

Profilaktyka pierwszorzędowa: profilaktyka niespecyficzna (przykłady polityki informacyjnej w Polsce i na świecie), profilaktyka specyficzna (tworzenie optymalnych warunków, profilaktyczne ćwiczenia logopedyczne – ćwiczenia przygotowawczo-profilaktyczne, ćwiczenia ortofoniczne, ćwiczenia logorytmiczne, ćwiczenia metajęzykowe). Profilaktyka drugorzędowa – zasady prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach i szkołach podstawowych. Istota i przykłady zadań zawodowych logopedy związane z profilaktyką trzeciorzędową.

Teaching methods

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – metoda projektu, praca z materiałami źródłowymi, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, dyskusja, prezentacja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (25%), ocena z projektu (25%), prezentacji (25%) oraz pracy pisemnej (25%).

Wykłady

Kolokwium pisemne z problematyki wykładów.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

  1. Gunia G., Lechta V., Wprowadzenie do logopedii, Kraków 2013.
  2. Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, T. I-II, Katowice 2012, 2013.
  3. Skorek E.M., Profilaktyka logopedyczna: wybrane zagadnienia, [w:] Komunikacja, zaburzenia, terapia, red. E.M. Skorek, K.B. Kochan, Zielona Góra 2014.
  4. Skorek E.M., Ćwiczenia przygotowawczo-profilaktyczne: rodzaje i możliwości zastosowania u dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] Komunikacja, zaburzenia, terapia, red. E.M. Skorek, K.B. Kochan, Zielona Góra 2014.

Further reading

  1. Opieka logopedyczna od poczęcia, red. B. Rocławski, Gdańsk 1998.
  2. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1989.
  3. Skorek E.M., 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Gdańsk, 2005.

Notes


Modified by inż. Tomasz Kaczmarek (last modification: 28-07-2016 09:36)