SylabUZ

Generate PDF for this page

Voice emission and hygiene - course description

General information
Course name Voice emission and hygiene
Course ID 05.0-WP-PEDP-EHG
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Logopedia i język migowy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w umiejętności i kompetencje świadomego tworzenia i wykorzystania własnego głosu poprzez praktyczne wyćwiczenie prawidłowego toru oddechowego w trakcie mówienia, uświadomienie zasad optymalnej emisji głosu, zapoznanie z podstawowymi pojęciami związanymi z emisją głosu, przygotowanie przyszłych nauczycieli do świadomego posługiwania się własnym głosem w celu zmniejszania ryzyka zapadalności na choroby zawodowe i efektywne wykorzystywanie głosu w pracy zawodowej.

Prerequisites

Anatomia i fizjologia narządów mowy.

Scope

Odmienność języka mówionego od pisanego w różnych systemach językowych. Style wypowiedzi. Generowanie mowy w centralnym ośrodku nerwowym i przesyłanie mowy – emisja. Ćwiczenia relaksacyjne – opanowanie tremy i napięć mięśniowych w krtani. Udział narządów zmysłów w tworzeniu mowy. Ćwiczenia oddechowe. Tory oddechowe, udział przepony. Ćwiczenia dykcyjne. Prozodia – ćwiczenia z zastosowaniem różnych rodzajów akcentowania, przestankowania, intonacji modulacji i ekspresji mowy. Ćwiczenie i profilaktyka słuchu, znaczenie umuzykalnienia. Kultura języka w wychowaniu i kształceniu – ćwiczenia usprawniające pracę rezonatorów. Wprowadzenie elementarnej wiedzy z zakresu retoryki i erystyki. Interpretacja i wygłaszanie tekstów, praca nad tekstem.

Teaching methods

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, pracy pisemnej i autoprezentacji.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Broszkiewicz B., Teatr szkolny: akcent, intonacja, intencje, Wrocław 2004.
  2. Broszkiewicz B., Teatr szkolny: głoski, sylaby, wyrazy, Wrocław 2003.
  3. Gawronska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001.
  4. Grombel B.E. i In., Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001.
  5. Kataryńczuk -Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.
  6. Oczkoś M., Abecadło mówienia: wstęp do nauki poprawnej wymowy, Warszawa 2000.
  7. Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, warszawa 2007.
  8. Przybysz-Piwko M., red., Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006.

Further reading

  1. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.
  2. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997.
  3. Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1999.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 20-07-2016 09:23)