SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka pedagogiczna (terapia pedagogiczna) |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDP-PRTP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Logopedia i terapia pedagogiczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem praktyki jest zapoznanie z rolą nauczyciela specjalisty terapii pedagogicznej w placówce oświatowej, przygotowanie do samodzielnego prowadzenia zajęć i planowania pracy diagnostyczno-terapeutycznej w zakresie terapii pedagogicznej, rozwijanie umiejętności przygotowywania dokumentacji pracy logopedycznej oraz nawiązywania współpracy z kadrą placówki, rodzicami i środowiskiem lokalnym.
Przedmioty ogólne z zakresu pedagogiki i psychologii, wprowadzenie do terapii pedagogicznej oraz metodyka pracy diagnostyczno-terapeutycznej. Zadania zawodowe nauczycieli specjalistów terapii pedagogicznej.
Zapoznanie z dokumentacją niezbędną do prowadzenia zajęć terapii pedagogicznej (diagnostycznych i terapeutycznych). Udokumentowana hospitacja zajęć terapii pedagogicznej prowadzonych przez opiekuna praktyki. Zapoznanie z harmonogramem rocznym i rozkładem dziennych zajęć realizowanych przez nauczycieli specjalistów terapii pedagogicznej w danej placówce. Wdrożenie w działania terapii pedagogicznej realizowane w placówce. Rozwijanie umiejętności dostosowania metod i form pracy terapii pedagogicznej do potrzeb uczniów. Wdrażanie we współpracę ze środowiskiem lokalnym. Rozwijanie umiejętności współpracy z kadrą placówki (nauczycielami, pedagogiem, psychologiem, logopedą) oraz rodzicami uczniów. Doskonalenie umiejętności interpersonalnych oraz planowanie drogi własnego rozwoju. Hospitacje zajęć terapii pedagogicznej. Samodzielne opracowanie i przeprowadzenie zajęć – profilaktycznych, diagnostycznych i terapeutycznych w zakresie trudności w uczeniu się. Rozwijanie umiejętności diagnozowania trudności w uczeniu się. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów w uczeniu się.
Obserwacja, dyskusja, pogadanka, pokaz, demonstracja, praca z książką, metoda zajęć praktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Praktyka
Warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnej opinii wystawionej przez nauczyciela-opiekuna praktyki oraz złożenie wymaganych dokumentów (opinia, rachunek i zaopiniowane i ocenione konspekty, na podstawie których prowadzone były zajęcia oraz notatki z prowadzonych w placówce hospitacji) w wyznaczanym terminie przez Organizatora praktyki z ramienia UZ.
Ocena końcowa
Ocenę końcową stanowi ocena z praktyk.
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego opiekuna praktyk.
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego opiekuna praktyk.
Zmodyfikowane przez inż. Tomasz Kaczmarek (ostatnia modyfikacja: 01-08-2016 10:58)