SylabUZ

Generate PDF for this page

Health psychology and psychopathology - course description

General information
Course name Health psychology and psychopathology
Course ID 14.4-WP-PEDP-PZP-W_pNadGenRZZ0P
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu psychopatologii i psychologii zdrowia, pogłębienie i zrozumienie mechanizmów psychologicznych warunkujących utrzymanie zdrowia i powstanie zaburzeń psychicznych, poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu interwencji i pomocy.

Prerequisites

Zaliczenie kursu z psychologii ogólnej.

Scope

Zdrowie psychiczne: definicja, wskaźniki zdrowia psychicznego. Kryzys: definicja, rodzaje kryzysów, teoria homeostazy, fazy kryzysu, podstawowe cechy kryzysu, reakcje na kryzys. Sytuacje kryzysowe: doświadczanie przemocy, wypadki komunikacyjne, kataklizmy i żywioły, terroryzm, zachowania samobójcze- syndrom presuicydalny, rodzaje samobójstw, motywy zachowań suicydalnych, znaki ostrzegawcze, interwencja wobec osoby zagrożonej samobójstwem (cele i etapy), czynniki ryzyka próby samobójczej, profilaktyka. Zaburzenia psychiczne dorosłych: klasyfikacja i modele zaburzeń psychicznych. Specyfika zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży: eksternalizacja i internalizacja problemów. Psychologia zdrowia: model patogenezy, model salutogenezy, efekt placebo; stres i choroby: źródła stresu, teorie stresu, psychologiczne modyfikatory stresu, wpływ stresu na powstawanie chorób, radzenie sobie ze stresem; wzorce zachowania typu A, B i C, nowotwory, choroby serca.  Psychologia choroby: rozumienie choroby, percepcja objawów, współpraca z personelem medycznym, radzenie sobie z bólem’ choroby przewlekłe, śmierć i psychologia umierania, towarzyszenie. Pomoc psychologiczna: psychoterapia indywidualna i grupowa, modele psychoterapii, systemy terapeutyczne: terapia psychoanalityczna, poznawczo-behawioralna, humanistyczna, terapia rodzin: cele terapii, strategie postępowania terapeutycznego; poradnictwo krótkoterminowe, interwencja kryzysowa a psychoterapia – porównanie. Interwencja kryzysowa: cele i sposoby interwencji kryzysowej, cechy interwencji kryzysowej, etapy, taktyka i zasady interwencji kryzysowej. Żałoba w interwencji kryzysowej: stadia żałoby, sposoby pomocy. Leczenie dzieci po urazach psychicznych: najistotniejsze aspekty terapii, podstawowy proces leczenia, stany warunkowane urazem psychicznym: dynamika zaburzeń, skutki psychiczne, objawy w zachowaniu, sposoby leczenia.

 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest kolokwium i/lub praca zaliczeniowa.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest ocena z wykładów.

Recommended reading

  1. Bishop G., Psychologia zdrowia, Wrocław 2000.
  2. Cierpiałkowska L., Psychopatologia, Poznań 2007.

Further reading

  1. Belin S., Schizofrenia, Gdańsk 2002.
  2. Carson, Butcher, Mineka, Psychologia zaburzeń, Gdańsk 2004.
  3. Dudek B., Zaburzenia po stresie postraumatycznym, Gdańsk 2002.
  4. Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi: przewodnik dla psychologów, pedagogów i pracowników socjalnych, Gdańsk 2005.
  5. Greenstone J., Leviton S., Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004.
  6. James B., Leczenie dzieci po urazach psychicznych, Warszawa 2003.
  7. Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2004.
  8. O’Connor, R., Sheehy. N., Zrozumieć samobójcę, Gdańsk 2001.
  9. Psychologia kliniczna, red. H. Sęk, Warszawa 2006.
  10. Rachman S., Zaburzenia lękowe, Gdańsk 2001.
  11. Seligmann M., Walker E., Rosenhan D., Psychopatologia, Gdańsk 2003.
  12. Sterling J., Hellewell, J., Psychopatologia, Gdańsk 2005.
  13. Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2007.
  14. Yapko M., Kiedy życie boli: zalecenia w leczeniu depresji, Gdańsk 2000.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 20-07-2016 21:27)