SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teatr 2 - Metodyka pracy z grupą teatralną z realizacją etiud |
Kod przedmiotu | 03.3-WP-PEDD-MPGT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Nabycie kompetencji w zakresie: inicjowania, budowania, integrowania, animowania i prowadzenia grupy teatralnej, umacniania i rozwijania więzi międzyludzkich w grupie, współdziałania w zespole teatralnym, prowadzenia warsztatów twórczych oraz samodzielnego przygotowywania i animowania wraz z grupą małej formy artystycznej (etiudy) prezentowanej przed szerszą publicznością.
Wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne zdobyte w ramach przedmiotu: Wprowadzenie do wiedzy i praktyki teatralnej.
Etap I. Zawiązywanie grupy teatralnej – wzajemne poznawanie się, budowanie zaufania, integracji i poczucia bezpieczeństwa w grupie. Komunikacja w grupie i komunikacja interpersonalna – kształtowanie umiejętności nawiązywania tzw. pierwszego kontaktu, przełamywania barier, aktywnego słuchania, swobodnego wyrażania własnych myśli, emocji i poglądów, otwartości wobec odmienności innych ludzi, prowadzenia rozmów i dyskursów, negocjowania i ustalania stanowisk, rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w grupie – ćwiczenia integracyjno-komunikacyjne i relaksacyjne. Etap II. „Stawanie się wspólnotą” – budowanie poczucia więzi z grupą teatralną, odpowiedzialności za wspólne zadania, kształtowanie tożsamości, odrębności i specyfiki grupy teatralnej; analiza zachowań, działań i procesów zachodzących w grupie – ćwiczenia doskonalące umiejętność współdziałania w grupie teatralnej. Inicjowanie, inspirowanie, kreowanie, animowanie, projektowanie i organizowanie sytuacji, zadań oraz działań twórczych – ćwiczenia pobudzające i stymulujące wyobraźnię twórczą, wyzwalające ekspresję artystyczną, uruchamiające indywidualne i grupowe działania twórcze. Etap III. Przygotowanie do zespołowej realizacji etiudy artystycznej – ćwiczenia wprowadzające w podstawowe zagadnienia sceniczne, budowanie kompozycji przestrzennej, światło i rytm na scenie, praca ze słowem, animacja przedmiotu, elementarny warsztat aktorski (ćwiczenia głosowe, dykcyjne, ruchowe, ćwiczenia na koncentrację), improwizacja artystyczna, budowanie etiudy z wykorzystaniem poszczególnych scenicznych środków wyrazu. Kształtowanie umiejętności animowania i koordynowania pracy w teatralnej grupie twórczej między innymi poprzez stworzenie przez każdego studenta własnego zespołu i zrealizowanie wraz z nim samodzielnej etiudy artystycznej prezentowanej przed szerszą publicznością.
Metody ekspresyjne, warsztatowe ćwiczenia teatralne, gry i zabawy parateatralne, drama, rozmowa, dyskusja, praca w grupach, inscenizacja, giełda pomysłów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratoria
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie przez studenta pozytywnych ocen z realizacji poszczególnych ćwiczeń/zadań warsztatowych oraz uzyskanie pozytywnej oceny z realizacji końcowej etiudy artystycznej, przygotowanej wspólnie z własną grupą teatralną i zaprezentowanej publicznie. Ocena z laboratorium stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń/zadań praktycznych i końcowej prezentacji etiudy teatralnej.
Ocena końcowa
Ocena ostateczna przedmiotu – ocena z laboratoriów.
1. Adamczyk P., Gra w teatr: jak prowadzić dziecięce i młodzieżowe zespoły teatralne, Kraków 2005.
2. Grupa bawi się i pracuje: zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, red. M. Jachimska, Wrocław 1994.
3. Hartley P, Komunikacja w grupie, Poznań 2000.
4. Pankowska K., Pedagogika dramy: teoria i praktyka, Warszawa 2000.
5. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości: idee, aplikacje, ady na twórczą drogę, Kraków 2005.
6. Tyszka J., Zestaw ćwiczeń aktorskich (maszynopis udostępniany studentom).
7. Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.
8. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1997.
9. Wąsiel B., Elementarny Trening Aktora – dziennik zajęć warsztatowych, Wąbrzeźno 1992 (maszynopis udostępniany studentom).
10. Wójcik E, Metody aktywizujące w pedagogice grup, Kraków 2004.
Zajęcia realizowane w sali teatralnej z oświetleniem scenicznym.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-09-2016 09:17)