SylabUZ

Generate PDF for this page

Mathematical Analysis - course description

General information
Course name Mathematical Analysis
Course ID 11.1-WI-INFP-AM
Faculty Faculty of Computer Science, Electrical Engineering and Automatics
Field of study Computer Science / Industrial Information Systems
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. inż. Krzysztof Patan
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade
Lecture 30 2 18 1,2 Exam

Aim of the course

Celem jest uzyskanie przez studenta umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia podstawowych zagadnień matematycznych wymienionych w zakresie tematycznym przedmiotu koniecznych do rozpoczęcia kształcenia na studiach technicznych.
 

Prerequisites

brak

Scope

Kresy zbioru. Ciągi. Granica ciągu liczbowego. Szeregi liczbowe. Funkcje elementarne. Granice funkcji. Funkcje ciągłe. Rodzaje nieciągłości. Twierdzenia dotyczące funkcji ciągłych: twierdzenie Weierstrassa, twierdzenie Darboux.   Pochodna funkcji jednej zmiennej. Definicja i interpretacje pochodnej funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej w punkcie.  Podstawowe reguły różniczkowania, pochodne funkcji elementarnych.  Twierdzenia Rolle’a, Lagrange’a, Cauchy’ego i ich zastosowania. Reguła de L`Hospitala.  Pochodne  wyższych rzędów.  Wzór Taylora. Ekstrema lokalne i globalne funkcji. Wypukłość, wklęsłość i punkty przegięcia wykresu funkcji, asymptoty. Badanie zmienności funkcji.  Całka nieoznaczona. Podstawowe metody wyznaczania całek nieoznaczonych.  Całka oznaczona Riemanna i jej własności. Podstawowe twierdzenia rachunku całkowego. Zastosowania geometryczne i fizyczne całki Riemanna (pole figury płaskiej, długość krzywej, objętość i pole powierzchni bryły obrotowej, środek ciężkości, moment bezwładności, praca). Całki niewłaściwe. Przykłady ‘śmiałego’ zastosowania całek oznaczonych w matematyce dyskretnej (twierdzenie o podziale prostokąta na prostokąty). Podstawowe informacja na temat równań różniczkowych.
 

Teaching methods

Wykład: Wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia: praca w grupach.  

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (70%) oraz aktywność na zajęciach (30%).

Wykład – egzamin złożony z dwóch części pisemnej i ustnej; warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie 30% punktów z części pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu

Składowe oceny końcowej =  wykład: 50% + ćwiczenia: 50%
 

Recommended reading

  1. Marian Gewert,  Zbigniew Skoczylas,  Analiza matematyczna 1, Definicje, twierdzenia, wzory.
  2. Marian Gewert,  Zbigniew Skoczylas,  Analiza matematyczna 1, Przykłady i zadania.
  3. Józef Banaś,  Stanisław Wędrychowicz,  Zbiór  zadań z analizy matematycznej
     

Further reading

  1. Helena i Julian Musielakowie,  Analiza matematyczna
  2. Stan Wagon, Fourteen proofs of a  result about  tiling a rectangle, Amer. Math. Monthly, vol. 97, no. 7, 1987
  3. Martin Aigner, Gunter Zigler,  Dowody z księgi
     

Notes

program opracował dr inż. Andrzej Kisielewicz


Modified by prof. dr hab. inż. Krzysztof Patan (last modification: 22-09-2016 21:12)