SylabUZ
Course name | Theoretical Aspects of Pre-School Pedagogy |
Course ID | 05.5-WP-PEDD-TPEP-W_pNadGenF2378 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Edukacja elementarna i wspieranie dzieci w rozwoju zdolności |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z wybranymi teoriami człowieka jako podstawą pedagogiki i edukacji w dzieciństwie. Poszerzenie wiedzy studentów w zakresie wybranych zagadnień dotyczących edukacji przedszkolnej.
Podstawowa wiedza w zakresie pedagogiki przedszkolnej i metodyki pracy w przedszkolu.
Wybrane teorie człowieka jako podstawa pedagogiki i edukacji w dzieciństwie. Konstruktywizm, etnocentryzm, emancypacja, fenomenologiczna perspektywa pedagogiki. Od perenializmu do pajdocentryzmu. Teorie dziecka i dzieciństwa. Podmiotowość w edukacji przedszkolnej. Wychowanie moralne, przez pracę i do czasu wolnego dziecka przedszkolnego. Optymalny model w wychowaniu małego dziecka. Wychowanie liberalne, autorytarne, demokratyczne. Paradygmaty edukacji – adaptacyjny, krytyczno-twórczy. Argumenty za i przeciw. Programy w edukacji dzieci. Pojęcie programu. Cechy programu (jasność, jawność, odpowiedzialność nauczyciela). Istota programowania edukacyjnego. Kryteria poprawności programu. Rodzaje programów edukacyjnych. Dokumenty regulujące edukację przedszkolną dzieci. Omówienie aktualnych dokumentów, raportów, ustaw regulujących pracę przedszkola. Kadra pedagogiczna przedszkoli i form przedszkolnych. Style pracy nauczyciela przedszkola. Tendencje w podejściu do wychowawców dzieci w wieku przedszkolnym: rodzice – wychowawcami i nauczycielami własnych dzieci, zorganizowane formy opieki, zakłady kształcenia nauczycielek, wzrost poziomu wykształcenia nauczycieli przedszkola. Przedszkole miejscem przemocy symbolicznej. Teoria przemocy symbolicznej P. Bourdieau. Pojęcie przemocy symbolicznej. Przejawy przemocy symbolicznej w przedszkolu. Kategorie przemocy.
Wykład – konwencjonalny, problemowy i konwersatoryjny.
Ćwiczenia – praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności (25%) i dyskusji studentów (25%), sprawdzianu pisemnego (25%) i pracy pisemnej (25%).
Ćwiczenia
Zaliczenie z oceną na podstawie: kolokwium pisemnego (25%), aktywnej obecności i dyskusji studentów (25%), dwóch projektów sytuacji edukacyjnych (po 25%).
Ocena końcowa
Ocena pozytywna z egzaminu pisemnego, który obejmuje treści z ćwiczeń (50%) i wykładów (50%).
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.
Modified by dr Klaudia Kasowska (last modification: 04-08-2016 18:35)