SylabUZ

Generate PDF for this page

Education and Educational Policy - course description

General information
Course name Education and Educational Policy
Course ID 05.5-WP-PEDD-OPE-W_genQ48NL
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Edukacja elementarna i edukacja medialna
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Edyta Kahl-Łuczyńska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Ukazanie, wyjaśnienie i ocena problemów oświaty i polityki edukacyjnej w okresie ograniczonej suwerenności Polski; zapoznanie z tendencjami przemian zachodzących w ideach oraz modelu kształcenia i wychowania pod wpływem transformacji ustrojowej; ukazanie oraz scharakteryzowanie zmian w szkolnictwie w wyniku reformy szkolnej 1999 roku, ze szczególnym uwzględnieniem celów i założeń edukacji poszczególnych szczebli szkolnictwa, dylematów  związanych z ich realizacją oraz koncepcji modernizacyjnych projektu reformy; przedstawienie polityki edukacyjnej w Polsce w świetle unijnych uwarunkowań; rozpoznanie, nakreślenie i ocena głównych tendencji w przyjmowanych aktualnie rozwiązaniach edukacyjnych oraz ukazanie ich społecznych konsekwencji.

Prerequisites

Znajomość podstawowych zagadnień z historii wychowania, pedagogiki, współczesnych tendencji w organizacji i kierowaniu placówkami edukacyjnymi.

Scope

Polityka oświatowa – istota, cele, obszary zainteresowań. Typy polityki oświatowej.Oświata i polityka edukacyjna w ładzie monocentrycznym. Przemiany w oświacie i polityce edukacyjnej w czasach transformacji ustrojowej – obszary patologii i kryzysu, postulaty i koncepcje zmian. Reforma oświatowa z 1999 roku – zmiany w założeniach, podstawach formalno-prawnych,  organizacyjnych i merytorycznych edukacji  przedszkolnej, szkole podstawowej i gimnazjum. Struktura i zasady funkcjonowania systemu oświatowego w wybranych krajach UE. Polityka kadrowa – status, prawa i obowiązki nauczyciela, wymagania kwalifikacyjne. Polityka oświatowa Unii Europejskiej. Związkowa organizacja nauczycielska – historia, podstawy formalno-prawne działalności, cele i zadania, obszary działalności. Aktualne problemy oświaty i polityki edukacyjnej. Wybór problematyki przez studentów.

 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, problemowy i konwersatoryjny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie na ocenę na podstawie systematycznego uczestnictwa w wykładach, przeprowadzenia wykładu w formie prezentacji, kolokwium.

Ocena końcowa

Ocena końcową jest ocena z wykładów.

Recommended reading

  1. Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji: konteksty, zagrożenia i możliwości, Bydgoszcz 2000.
  2. Hellwig J., Historia wychowania, Poznań 1994.
  3. Jak organizować edukację w szkole podstawowej?, Warszawa 2008.
  4. Klus-Stańska D., Sensy i bezsensy wczesnej edukacji, Olsztyn 2005.
  5. Kwaśniewska M., Ratajek Z., red., Edukacja elementarna w zintegrowanym systemie szkolnym, Kielce 2004.
  6. Kwieciński Z., Socjopatologia edukacji, Warszawa 1992.  
  7. Mazińska M., Polityka oświatowa unii europejskiej, Warszawa 2005.  
  8. Muszkieta R., Nauczyciel w reformującej się szkole, Poznań 2001.                    
  9. Pilch T., Przemiany oświaty, Warszawa 1995.
  10. Radziewicz J., Edukacja alternatywna, Warszawa 1992.
  11. Skałdanowski H., Awans zawodowy nauczyciela, Toruń 2000.
  12. Szefer E., Aktualne problemy edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, Bydgoszcz 2001.
  13. Waśko P., Wrońska M., Zduniak A., red., Polski system edukacji po reformie 1999 roku: stan, perspektywy, zagrożenia, Poznań-Warszawa 2005.

Further reading

  1. Awans zawodowy nauczyciela: przepisy, procedury, przykłady, Jelenia Góra 2001.
  2. Hejnicka-Bezwińska T., Zarys historii wychowania (1944-1989), Kielce 1996.
  3. Kryńska E.J., Mauersberg S.W., Indoktrynacja młodzieży szkolnej w Polsce w latach 1945-1956, Białystok 2003.
  4. Semków P., red., Propaganda PRL, Gdańsk 2004.
  5. Stankiewicz R., red., Nauczyciel, opiekun, wychowawca (tradycje – teraźniejszość – nowe wyzwania), Poznań-Zielona Góra 2002.
  6. Tadeusiewicz G., Edukacja w Europie, Warszawa 1997.

Notes


Modified by dr Klaudia Kasowska (last modification: 04-08-2016 18:34)