SylabUZ
Course name | Education and Educational Policy |
Course ID | 05.5-WP-PEDD-OPE-W_genQ48NL |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Edukacja elementarna i edukacja medialna |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Ukazanie, wyjaśnienie i ocena problemów oświaty i polityki edukacyjnej w okresie ograniczonej suwerenności Polski; zapoznanie z tendencjami przemian zachodzących w ideach oraz modelu kształcenia i wychowania pod wpływem transformacji ustrojowej; ukazanie oraz scharakteryzowanie zmian w szkolnictwie w wyniku reformy szkolnej 1999 roku, ze szczególnym uwzględnieniem celów i założeń edukacji poszczególnych szczebli szkolnictwa, dylematów związanych z ich realizacją oraz koncepcji modernizacyjnych projektu reformy; przedstawienie polityki edukacyjnej w Polsce w świetle unijnych uwarunkowań; rozpoznanie, nakreślenie i ocena głównych tendencji w przyjmowanych aktualnie rozwiązaniach edukacyjnych oraz ukazanie ich społecznych konsekwencji.
Znajomość podstawowych zagadnień z historii wychowania, pedagogiki, współczesnych tendencji w organizacji i kierowaniu placówkami edukacyjnymi.
Polityka oświatowa – istota, cele, obszary zainteresowań. Typy polityki oświatowej.Oświata i polityka edukacyjna w ładzie monocentrycznym. Przemiany w oświacie i polityce edukacyjnej w czasach transformacji ustrojowej – obszary patologii i kryzysu, postulaty i koncepcje zmian. Reforma oświatowa z 1999 roku – zmiany w założeniach, podstawach formalno-prawnych, organizacyjnych i merytorycznych edukacji przedszkolnej, szkole podstawowej i gimnazjum. Struktura i zasady funkcjonowania systemu oświatowego w wybranych krajach UE. Polityka kadrowa – status, prawa i obowiązki nauczyciela, wymagania kwalifikacyjne. Polityka oświatowa Unii Europejskiej. Związkowa organizacja nauczycielska – historia, podstawy formalno-prawne działalności, cele i zadania, obszary działalności. Aktualne problemy oświaty i polityki edukacyjnej. Wybór problematyki przez studentów.
Wykład konwencjonalny, problemowy i konwersatoryjny.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Zaliczenie na ocenę na podstawie systematycznego uczestnictwa w wykładach, przeprowadzenia wykładu w formie prezentacji, kolokwium.
Ocena końcowa
Ocena końcową jest ocena z wykładów.
Modified by dr Klaudia Kasowska (last modification: 04-08-2016 18:34)