SylabUZ

Generate PDF for this page

Dydaktyka zajęć komputerowych w klasach IV-VI - course description

General information
Course name Dydaktyka zajęć komputerowych w klasach IV-VI
Course ID 05.5-WP-PEDD-DZK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Edukacja elementarna i edukacja medialna
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Nowicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Laboratory 45 3 27 1,8 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do prowadzenia zajęć komputerowych na poziomie klas edukacji w wczesnoszkolnej i klas IV-VI, zapoznanie studenta z istotą i założeniami dydaktyki zajęć komputerowych.  Przygotowanie do pełnienia roli zawodowej nauczyciela zajęć komputerowych.

Prerequisites

Wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej, mediów w edukacji. Wiedza i umiejętności w zakresie przedmiotu „technologie informacyjne”.

Scope

Wykłady

Rozwój dydaktyki mediów jako nauki. Przedmiot badań, cele, zadania i funkcje dydaktyki mediów. Media jako środek dydaktyczny. Dydaktyka mediów jako subdyscyplina pedagogiki mediów. Problematyka badań nad mediami. Nowoczesne technologie w nauczaniu i uczeniu się. Kompetencje medialne – pojęcie kluczowe w zawodzie nauczyciela. Pojęcie kompetencji w pedagogice mediów. Pojęcie kompetencji w dydaktyce mediów. Warunki przygotowania pomieszczeń pod kątem wykorzystywania mediów w szkole. Koncepcje dydaktyki mediów. Koncepcje: skoncentrowana na nauczycielu, na moduł, na zadanie, na system, na odkrywanie, na działanie. Oprogramowanie edukacyjne jako propozycja programowa. Klasyfikacja oprogramowania do nauki. Wyznaczniki określania jakości programów edukacyjnych.

Laboratoria

Struktura zajęć komputerowych. Planowanie procesu edukacyjnego, ocenianie, ewaluacja. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Ustalanie typów lekcji i struktur jednostki metodycznej – tok lekcji: podającej a uczenie się przez przyswajanie; problemowej a uczenie się przez odkrywanie; ćwiczeniowej a uczenie się przez działanie; eksponującej a uczenie się przez przeżywanie.

Zasady, formy i środki dydaktyczne w procesie nauczania-uczenia się. Istota i znaczenie nauczania – uczenia się problemowego, proces rozwiązywania problemów, samodzielność uczniów w  rozwiązywaniu zadań problemowych.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny i problemowy. 

Laboratoria – ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna i praca z partnerem, pogadanka, pokaz, demonstracja. Metoda projektu, gry dydaktyczne, dyskusje.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu. Warunkiem przystąpienia do kolokwium zaliczeniowego jest zaliczenie konwersatoriów. Zaliczenie wykładów: kolokwium pisemne z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Laboratoria

Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć komputerowych zgodnych z  tematyką podstawy programowej. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Zaliczenie (ocena końcowa z przedmiotu) będzie średnią arytmetyczną pozytywnej oceny końcowej z laboratorium oraz pozytywnej oceny zaliczającej wykład.

Recommended reading

  1. Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 2000.
  2. Juszczyk J., Morańska D., Musioł M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Toruń 2004.
  3. Kron F. Sofos A., Dydaktyka mediów, Gdańsk 2009.
  4. Kruszewski K., red., Sztuka nauczania: czynności nauczyciela, t. I-II, Warszawa 2002.
  5. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001.
  6. Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
  7. Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki w praktyce: między praktyką a teorią, czego uczyć?, Warszawa 2003.
  8. Serdyński A., Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Szczecin 2003.

Further reading

  1. Goźlińska E., Nie lekcje, lecz zajęcia edukacyjne, Warszawa 2005.
  2. Koletyńska K., Sitko K, Nauczyciel na starcie, Warszawa 2005.
  3. Furmanek W., Dydaktyka informatyki komponentem dydaktyki techniki, [w:] Pedagogika i informatyka, red. A.W. Mitas, Cieszyn 2000.

Notes


Modified by dr Klaudia Kasowska (last modification: 04-08-2016 18:00)