SylabUZ
Course name | Wspomaganie rozwoju dziecka |
Course ID | 05.9-WP-PEDD-WRDz |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Poznanie przez studentów wybranych koncepcji wyjaśniających istotę wspomagania rozwoju dziecka oraz wyznaczników pedagogicznego działania o charakterze wspomagania rozwoju. Opanowanie przez studentów umiejętności określania strefy aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz projektowania sytuacji wychowawczych z wykorzystaniem wiedzy na temat wspomagania rozwoju oraz odpowiednich zabaw i zadań. Uwrażliwienie studentów na konieczność współpracy z rodzicami dziecka, a także indywidualizacji oddziaływań.
Znajomość psychologii rozwoju dziecka, a także zasad funkcjonowania instytucji opiekuńczych oraz edukacyjnych.
Wykłady
Egalitarny charakter wspomagania rozwoju dziecka. Wybrane koncepcje wspomagania rozwoju. Wyznaczniki działania o charakterze wspomagania rozwoju dziecka. Wspieranie dziecka w procesie opanowania podstawowych kompetencji (zadań rozwojowych przypadających na okres dzieciństwa). Układ czynników „ryzyka rozwoju” - możliwości przeciwdziałania nieprawidłowościom. Wspieranie dziecka i jego rodziny w procesie opieki i edukacji.
Ćwiczenia
Wychowanie rozwijające zorientowane na strefę najbliższego rozwoju dziecka. Znaczenie zabawy dla rozwoju dziecka. Zadania jako środek diagnozowania oraz wspomagania rozwoju dziecka w sferze motorycznej, umysłowej i emocjonalno-społecznej. Określanie strefy aktualnego i najbliższego rozwoju u dzieci. Projektowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających wspomaganiu rozwoju dzieci w różnych instytucjach np. żłobek, świetlica szkolna, świetlica socjoterapeutyczna itp.
Wykłady - Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.
Ćwiczenia - Dyskusja, uczenie się we współpracy, pokaz, metoda projektu.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Kolokwium: Test z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (0-60%); dostateczna (61-70%), dobra (71-80%); bardzo dobra (81-100%).
Ćwiczenia
(1) projekt zajęć wspomagających rozwój dziecka. Kryteria oceny projektu od 2-do 5 za: a) dostosowanie zajęć do możliwości dziecka, b) odpowiednie wykorzystanie wybranej koncepcji wspomagania rozwoju, c) atrakcyjność zajęć (2) kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczna (0-60%); dostateczna (61-70%); dobra (71-80%); bardzo dobra (81-100%).
Ocena z przedmiotu
Średnia arytmetyczna ocen z wykładu i z ćwiczeń.
Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 02-10-2016 12:07)