SylabUZ

Generate PDF for this page

Wspomaganie rozwoju dziecka - course description

General information
Course name Wspomaganie rozwoju dziecka
Course ID 05.9-WP-PEDD-WRDz
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie przez studentów wybranych koncepcji wyjaśniających istotę wspomagania rozwoju dziecka oraz wyznaczników pedagogicznego działania o charakterze wspomagania rozwoju. Opanowanie przez studentów umiejętności określania strefy aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz projektowania sytuacji wychowawczych z wykorzystaniem wiedzy na temat wspomagania rozwoju oraz odpowiednich zabaw i zadań. Uwrażliwienie studentów na konieczność współpracy z rodzicami dziecka, a także indywidualizacji oddziaływań.    

Prerequisites

Znajomość psychologii rozwoju dziecka, a także zasad funkcjonowania instytucji opiekuńczych oraz edukacyjnych.  

Scope

Wykłady

Egalitarny charakter wspomagania rozwoju dziecka. Wybrane koncepcje wspomagania rozwoju. Wyznaczniki działania o charakterze wspomagania rozwoju dziecka. Wspieranie dziecka w procesie opanowania podstawowych kompetencji (zadań rozwojowych przypadających na okres dzieciństwa). Układ czynników „ryzyka rozwoju” - możliwości przeciwdziałania nieprawidłowościom. Wspieranie dziecka i jego rodziny w procesie opieki i edukacji.

Ćwiczenia

Wychowanie rozwijające zorientowane na strefę najbliższego rozwoju dziecka.  Znaczenie zabawy dla rozwoju dziecka. Zadania jako środek diagnozowania oraz wspomagania rozwoju dziecka w sferze motorycznej, umysłowej i emocjonalno-społecznej. Określanie strefy aktualnego i najbliższego rozwoju u dzieci. Projektowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających wspomaganiu rozwoju dzieci w różnych instytucjach np. żłobek, świetlica szkolna, świetlica socjoterapeutyczna itp.

Teaching methods

Wykłady - Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.

Ćwiczenia - Dyskusja, uczenie się we współpracy, pokaz, metoda projektu. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Kolokwium: Test z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (0-60%); dostateczna (61-70%), dobra (71-80%); bardzo dobra (81-100%).

Ćwiczenia

(1) projekt zajęć wspomagających rozwój dziecka. Kryteria oceny projektu od 2-do 5 za: a) dostosowanie zajęć do możliwości dziecka, b) odpowiednie wykorzystanie wybranej koncepcji wspomagania rozwoju, c) atrakcyjność zajęć (2) kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczna (0-60%); dostateczna (61-70%); dobra (71-80%); bardzo dobra (81-100%).

Ocena z przedmiotu

Średnia arytmetyczna ocen z wykładu  i z ćwiczeń.

Recommended reading

  • Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, red. A. Brzezińska, G. Lutomski, Poznań 1994.
  • Gajewska G., Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009.
  • Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka, Sopot 2010.
  • Twardowski A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań 2012.
  • Schaffer H.R., Psychologia dziecka, tłum. A. Wojciechowski, Warszawa 2009.
  • Wygotski L.S., Wybrane prace psychologiczne, Warszawa 1971. 

Further reading

  • Early support for a Child  with a Disability in the Polish and International perspective,
  • J. Bąbka, A.I. Brzezińska (red.), Toruń 2015.
  • Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, red. M. Deptuła, Bydgoszcz 2006.
  • Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków 2006.
  • Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, red. G. Kwaśniewska, Lublin 2007.
  • U źródeł rozwoju dzieci. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zaburzonego, red. H. Olechnowicz, Warszawa 1999. 

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 02-10-2016 12:07)