SylabUZ

Generate PDF for this page

Work with people experiencing and using sexual violence - course description

General information
Course name Work with people experiencing and using sexual violence
Course ID 05.6-WP-PEDD-POSPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocialization with targeted therapy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą zjawiska przemocy seksualnej wobec dzieci i osób dorosłych. Przekazanie wiedzy na temat objawów i konsekwencji doznanej przemocy. Przybliżenie wiedzy na temat diagnozowania i terapii osób doznających i stosujących przemoc seksualną. Zaznajomienie studentów z ofertami pomocy i wsparcia osobom doznającym oraz stosującym przemoc seksualną, Przedstawienie kwestii prawnych.

Prerequisites

Wiedza z zakresu psychologii, seksuologii.

Scope

  1. Wprowadzenie w problematykę przemocy seksualnej: zakres pojęciowy, definicje
  2. Zjawisko przemocy seksualnej w badaniach
  3. Koncepcje i modele przemocy seksualnej
  4. Typy i charakterystyka przemocy seksualnej – wobec dzieci oraz osób dorosłych
  5. Zjawisko przemocy seksualnej wobec dzieci
  6. Zjawisko przemocy seksualnej wobec osób dorosłych
  7. Objawy przemocy seksualnej
  8. Konsekwencje i skutki wykorzystania seksualnego, urazowość
  9. Osobowość osób stosujących przemoc seksualną
  10. Specyfika diagnozowania dzieci – ofiar przemocy seksualnej
  11. Terapia dorosłych i dzieci doznających przemocy seksualnej
  12. Pomoc i terapia osób stosujących przemoc seksualną – kwestie prawne, placówki terapeutyczne i lecznicze w Polsce
  13. Dobre praktyki w odniesieniu do pomocy i wsparcia – analiza wybranych przykładów z innych krajów

Teaching methods

Wykład, wykład problemowy, pogadanka, metoda projektów, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca indywidualna i w grupach, dyskusja, prezentacja multimedialna

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena uzyskana z  testu wiedzy.

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Studenci, oprócz wykazania aktywności na zajęciach, muszą zaliczyć test wiedzy

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z zaliczenia wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Bancroft J., Seksualność człowieka, Wrocław 2011
  2. Beisert M. Pedofilia. Geneza i mechanizm powstawania. Gdańsk 2011
  3. Beverly J.  Leczenie dzieci po urazach psychicznych, PARPA, Warszawa 2003
  4. Hindman J., Przerwać cierpienie. Terapia dzieci – ofiar nadużyć seksualnych, Specjalistyczna Poradnia „OPTA”, Warszawa 1993
  5. Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Kraków 2012
  6. Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V., Podstawy seksuologii, Warszawa 2010
  7. Pospiszyl  K., Przestępstwa seksualne. Warszawa 2005
  8. Seligman, M., Walker, E.F., Rosenhan, D.L., Psychopatologia. Poznań 2003
  9. Widera-Wysoczańska A.(red.), Interpersonalna trauma. Mechanizmy i konsekwencje. Warszawa 2011.

Further reading

  1. Beisert M., Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców, Warszawa 2004
  2. Czub M., Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie, Gdańsk 2014
  3. Dość milczenia. Przemoc seksualna wobec kobiet i problem gwałtu w Polsce. Raport Fundacji Feminoteka, Warszawa 2011
  4. Felińska A. Grzegorzewska I., Opiniowanie psychologiczno-sądowe nieletnich sprawców przestępstw seksualnych / W: Białe plamy w psychologii sądowej, red. Gulla B., Niewiadomska I., Wysocka-Pleczyk M., Kraków 2010
  5. ICD-10 Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków-, Warszawa 2000
  6. Kwartalnik Fundacji Dzieci Niczyje „Dziecko Krzywdzone”
  7. Salter  A., Drapieżcy. Pedofile, gwałciciele, inni przestępcy seksualni, Poznań 2005

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 13-07-2016 15:17)