Przedmiot ma za zadanie ukazanie powstania Imperium Romanum i postępów ekspansji rzymskiej od czasów najdawniejszych po upadek cesarstwa w 476 r. n.e.; przedstawienie kształtowania się koncepcji Imperium Romanum oraz wyjaśnienie przyczyn jego sukcesów i porażek.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
1) Wizerunek epoki w świetle ówczesnych źródeł. 2) Przekształcenia ustrojowe w Rzymie od czasów najdawniejszych po 476 r. n.e. 3) Armia rzymska od okresu królewskiego po późne cesarstwo – studium bronioznawcze. 4) Początki ekspansji Rzymu. Podbój Italii. 5) Stosunki Rzymu i Kartaginy przed pierwszą wojną punicką. Początki konfliktu. Charakterystyka pierwszej wojny punickiej. 6) Wojna Hannibala. Przyczyny i charakterystyka trzeciej wojny punickiej. Podsumowanie całego konfliktu. 7) Divide et impera – polityka imperialna republiki rzymskiej. Organizacja Imperium po podboju: kolonie, municypia, prowincje, państwa sprzymierzone i klienckie. 8) Zdobycie przez Rzym hegemonii we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego. 9) Podboje Juliusza Cezara. 10) Nowe imperium Oktawiana Augusta. 11) Postępy ekspansji militarnej Rzymu za rządów pryncepsów.12) Rzym w zmaganiach z barbarzyńcami II-V w. n.e. 13) Cesarstwo rzymskie i jego uniwersalizm kulturowy. Konsekwencje kulturowe podboju rzymskiego. Rola miast i prowincji. Proces urbanizacji i romanizacji. Język i prawo.
Metody kształcenia
rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem nad tekstem źródłowym i tekstem naukowym
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 4 pkt. za aktywność na zajęciach, która polega na udziale w dyskusji i prezentacji referatu. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność w dyskusji, 1 – za prezentację referatu. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach sprawdzianu. Ocena końcowa:
4 pkt. – dostateczny
5 pkt. – dostateczny plus
6 pkt. – dobry
7 pkt. – dobry plus
8 pkt. – bardzo dobry
Literatura podstawowa
Cary M., Scullard H., Dzieje Rzymu, t. I i II, Warszawa 1992 i n.
Jaczynowska M., Historia starożytnego Rzymu, Warszawa 1976 i n.
Jaczynowska M., Pawlak M., Starożytny Rzym, Warszawa 2009.
Mackay Ch. S., Starożytny Rzym. Historia wojskowa, polityczna, Warszawa 2009.
Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009.
Ziółkowski A., Historia Rzymu, Poznań 2004.
Literatura uzupełniająca
Balbuza K., Triumfator. Triumf i ideologia zwycięstwa w Rzymie, Poznań 2005.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.