Celem przedmiotu jest przedstawienie uwarunkowań partycypacji społecznej, jej specyfiki jako procesu społecznego oraz zróżnicowania form partycypacji. Refleksja nad partycypacją społeczną osadzona zostanie w kontekście społeczności lokalnych, jak również odniesiona do idei zrównoważonego rozwoju, odzwierciedlającej realia współczesnych systemów społecznych. Istotnym zagadnieniem jest także omówienie partycypacji jako mechanizmu umożliwiającego osiąganie celów zbiorowości lokalnych.
Wymagania wstępne
Ukończony przedmiot Procesy zmiany społecznej.
Zakres tematyczny
Pojęcie partycypacji społecznej, warunki partnerstwa społecznego.
Teoretyczne podstawy partycypacji: Machiavelli, Rousseau, de Tocqueville.
Tradycje partycypacji w Polsce. Klasyczne narzędzia partycypacji społecznej.
Modele partycypacji publicznej w Polsce. Uwarunkowani indywidualne i kontekstowe. Demokracja deliberacyjna.
Organizacje pozarządowe a partycypacja publiczna.
Gotowość mieszkańców do partycypacji. Współpraca władz lokalnych z organizacjami społecznymi.
Partycypacja publiczna w dużych miastach.
Rola partycypacji społecznej na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.
Udział mieszkańców gmin w zarządzaniu gminnymi usługami publicznymi.
Liderzy zmiany w partycypacji publicznej.
Partycypacja w samorządach.
Partycypacja publiczna osób zagrożonych wykluczeniem.
Etapy praktyk partycypacyjnych: diagnozowanie, wyznaczanie priorytetów i planowanie działań, wdrażanie, monitoring i ewaluacja.
Budżety partycypacyjne.
Metody i narzędzia partycypacji: narzędzia podstawowe i uzupełniające.
Metody kształcenia
Metodą kształcenia jest realizowana podczas zajęć przez studentów analiza tekstów teoretycznych i materiałów zastanych dokumentujących zrealizowane projekty praktyk partycypacyjnych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Praca pisemna
Merytoryczne osadzenie w literaturze przedmiotu
Zakres materiału obejmującego pracę pisemną
Jeden, wybrany temat. Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach wykazem tematów.
Aktywność podczas zajęć
Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów. Weryfikacja efektu K_07 możliwa będzie poprzez dodatkową ocenę zaangażowania tych studentów, którzy realizując potrzebę dokształcania się wykraczają poza program nauczania.
Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.
Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.
Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen z pracy pisemnej i aktywności na zajęciach (indywidualnej i w ramach zadań grupowych)*
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Hausner J. (red.) Komunikacja i partycypacja społeczna, Wydawnictwo Publicznej Akademii Ekonomicznej
w Krakowie, Kraków 1999.
Pawlewicz K., Pawlewicz A., Rola partycypacji społecznej na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Org. Gosp. Żywnościowej, nr 83/2010, Warszawa (PDF).
Liderzy zmiany w partycypacji publicznej, Decydujmy razem, „Animacja Życia Publicznego”, nr 3/2013.
Wrze czy stygnie? O temperaturze partycypacji w polskich samorządach, Decydujmy razem, „Animacja Życia Publicznego”, nr 1/2013.
Olech A., Sobiesiak-Penszko P., Partycypacja publiczna w Polsce. Diagnoza i rekomendacje, „Decydujmy razem”, nr 3/2013 (specjalny).
Olech A. (red.) Dyktat czy uczestnictwo? „Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce”, tom 1, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012.
Olech A. (red.), Przepis na uczestnictwo. „Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce”, tom 2, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013.
Raciborski J., Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Olech A., Sobiesiak–Penszko A., Partycypacja publiczna osób zagrożonych wykluczeniem – Analizy i opinie, „Decydujmy razem”, nr 1/2012 (specjalny).
Olech A. Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2011.
Urbanik A., Boni Z., Koczanowicz-Chondzyńska J., Udział obywateli w tworzeniu praktyk publicznych. Wybór dobrych praktyk zagranicznych, Wydawnictwo FiSE, Warszawa 2010.
Urbanik A., Luber J., Chrzanowski J., Krzemińska A., Elementy partycypacji, Wydawnictwo FISE, Warszawa (pdf).
Olech A. (red.), Partycypacja publiczna w praktyce. Dwa modele zwiększania uczestnictwa mieszkańców w podejmowaniu decyzji, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013.
Rogaczewska M. i in. (red..), Planowanie rozwoju lokalnego z udziałem społeczności, Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa (pdf).
Raszeja - Ostrowska I. i in. (red.), Współpraca na rzecz rozwoju społeczności lokalnej. Witryna obywatelska, Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa (pdf).
Chrzanowski O., Rościszewska E., W 60 praktyk dookoła partycypacji, Wydawnictwo FISE, Warszawa 2014.
Dzieniszewska - Norowska K., Dialog z mieszkańcami kluczem do sukcesu władz gminy, „Decydujmy razem”, nr 6/2014 (specjalny).
Literatura uzupełniająca
Brak
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Lisowski (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 14:36)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.