SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rozumienie ze słuchu |
Kod przedmiotu | 09.1-WH-FGP-HV |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności rozumienia tekstów mówionych oraz opanowanie rozmaitych form ćwiczeń sprawdzających globalne, selektywne oraz szczegółowe rozumienie tekstu słuchanego.Słuchanie jako receptywna sprawność językowa stanowi podstawę budowania samodzielnych wypowiedzi ustnych i pisemnych, czyli poprzedza i wspiera tzw. produkcję językową.W ramach zajęć duże znaczenie odgrywa zatem omawianie i utrwalanie nowych kwestii leksykalnych, problemów gramatycznych oraz uwrażliwianie na elementy fonetyczne występujące w słuchanych tekstach.
Znajomość języka niemieckiego na poziomie co najmniej B2.
Teksty słuchane związane są z tematyką życia codziennego oraz specjalistyczną. Należą do nich takie tematy jak np. spędzanie czasu wolnego (książka, telewizja sport, moda, muzyka), rodzina i święta, przyjaźń, emocje, kultura, podróże, nauka, praca, reklama, wiadomości, współczesne trendy, problemy polityczne i społeczne, sztuka, kultura, historia, wynalazki, zdrowie.
Pomoce audio-wizualne (np. nagrania dialogów, monologów, materiały autentyczne: wiadomości, prezentacje, programy radiowe i telewizyjne, krótkie formy filmowe, przemówienia, wywiady, odczyty), plenum, praca indywidualna i grupowa, zadania sprawdzające stopień zrozumienia tekstu słuchanego (np. zadania typu prawda/fałsz, zadania wielokrotnego wyboru, zadania z luką, pytania otwarte, chronologiczne numerowanie informacji, ćwiczenia leksykalne, pisemne i ustne streszczanie tekstów słuchanych).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach, terminowe i rzetelne wykonywanie zadanych prac domowych, uzyskanie pozytywnego wyniku z kolokwiów zaliczeniowych (co najmniej 2).
Kuhn, Christina, Winzer-Kiontke, Britta, Würz, Urlike: Studio d, Deutsch als Fremdsprache. Sprach- und Prüfungstrainig, Hueber 2011.
Perlmann-Balme, Michaela: Themen aktuell 3 – Zertifikatsband: Deutsch als Fremdsprache/ Kursbuch, Hueber 2004.
Perlmann-Balme, Michaela, Schwalb, Susanne, Weers, Dörte: Em Neu. Brückenkurs: Deutsch als Fremdsprache (Niveaustufe B2, C1), Hueber 2008.
Schmidt, Roland, Szalay, Györgyi, Hegyes, Katrin: Hörfelder. Hörverstehen für die Mittelstufe, Hueber 1997.
Storch, Günther; Eichheim, Hubert: Mit Erfolg zum Zertifikat Deutsch. Testbuch, Lektor Klett 2003.
Wagner, Anna: Hören und Verstehen ohne Probleme, Wagros 2007.
Źródła internetowe, np.: Deutsche Welle, ARD Mediathek, Planet Wissen, WDR 5, Vorleser.net, Tagesschau.de, National Geographic.de.
Literatura z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania języków obcych
Materiały własne prowadzących
brak
Zmodyfikowane przez dr Karolina Rapp (ostatnia modyfikacja: 02-09-2016 18:18)