SylabUZ

Generate PDF for this page

Sociology of Culture - course description

General information
Course name Sociology of Culture
Course ID 14.2-WH-KP-SK-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Culture studies
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Dorota Angutek, prof. UZ
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z teoretyczną i empiryczną problematyką kultury,  podstawowymi koncepcjami z zakresu badań nad kulturą oraz  z problemami współczesnej kultury.

Prerequisites

Ukończony kurs Wstępu do kulturoznawstwa lub inny, zawierający treści odnoszące się do pojęć socjologicznych i miejsca socjologii w naukach społecznych.

Scope

  1. Obszar badawczy socjologii kultury.
  2. Potoczne i socjologiczne pojęcie kultury.
  3. Analiza definicji kultury i podstawowych pojęć związanych z kulturą: wartości kultury, dobra kultury, wzór kulturowy.
  4. Kontrkultura – subkultura: różnice, podobieństwa, typy.
  5. Ruchy społeczne.
  6. Kultura masowa - ramy społeczne kultury masowej (pojęcie, historyczne warunki powstania),krytyka i usprawiedliwienie kultury masowej, kultura masowa w głównych trendach XX wieku, Homogenizacja kultury, ikony popkultury i kultury masowej, subkultury młodzieżowe  - prezentacja przykładów.
  7. Uczestnictwo w kulturze : pojęcia, typy, uwarunkowania uczestnictwa w kulturze (koncepcje uwarunkowań w polskiej socjologii kultury: społeczno -  kulturowe i indywidualno - podmiotowe uwarunkowania uczestnictwa w kulturze);  analiza danych zastanych.
  8. Zmiana kulturowa i dynamika kultury: podstawowe pojęcia, przyczyny i skutki zmiany kulturowej.
  9. Ujęcia kultury w koncepcjach J.J. Rousseau, H, Spencera, S. Freuda, B. Malinowskiego, Radcliffe’a-Browna.
  10. Obszar badawczy socjologii sztuki, wybrane zagadnienia socjologii literatury, filmu, teatru, muzyki; funkcje sztuki i społeczne role artysty.
  11. .Kultura czasu wolnego – kultura popularna. Koncepcje czasu wolnego i karnawalizacji życia.
  12. Style życia.Rola kultury w realizowanych stylach życia Polaków.

Teaching methods

Treści ujęte we wszystkich  punktach na ćwiczeniach realizowane są pomocą pracy z książką i dokumentami źródłowymi. Treści z p. 4, 5, 7  na ćwiczeniach realizowane są jako praca w grupach, dodatkowo zaś treści z p. 2 i 5 realizowane są również za pomocą metody dyskusji. Treści z p. 12, 11 ,10, 9, 6 są  realizowane m. in. za pomocą analizy danych zastanych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Do weryfikacji efektów, które są realizowane w ramach ćwiczeń posłużą:

ocena prezentacji na temat subkultur (z wymaganą wyraźną strukturą);

ocena z pracy zaliczeniowej w postaci eseju  (na wybrany temat: 1. Czy kultura ma znaczenie?; 2. Kultura masowa to oksymoron…;3. Ja jako twórca i odbiorca kultury; 4. Moje ulubione dzieło sztuki w świetle koncepcji funkcji sztuki);

uwzględnienie udziału w dyskusji poprzez umiejętną interpretację tekstów źródłowych i interpretację analizowanych danych zastanych.

Końcowa ocena uzyskana z ćwiczeń będzie średnią z wyżej otrzymanych ocen i aktywnego uczestnictwa w dyskusji na zajęciach.

Recommended reading

  1.  Kłoskowska A., Socjologia kultury, PWN, Warszawa 1981
  2. Golka M., Socjologia kultury, Warszawa, Scholar, 2007.
  3. Jawłowska A, Drogi kontrkultury, PIW, Warszawa 1975
  4. Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1999
  5. Tyszka A., Uczestnictwo w kulturze. O różnorodności stylów życia, PWN, Warszawa 1971
  6. Grad J., Badania uczestnictwa w kulturze artystycznej w polskiej socjologii kultury, Wydawnictwo UAM, Poznań 1996
  7. Kłoskowska A., Kultura masowa, PWN, Warszawa 2003
  8. Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1997
  9. Filipiak M., Socjologia kultury. Zarys zagadnień, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002
  10. B. Łaciak, Obyczajowość polska czasu transformacji, czyli wojna postu z karnawałem, Trio, Warszawa 2007
  11. . R. Kantor, Zabawa w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego, WUJ, Kraków 2013.
  12. Kultura - komunikacja - podmiotowość. Szkice epistemologiczno-kulturoznawcze, re. K. Zamiara, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.
  13. Karnawalizacja. Tendencje ludyczne w kulturze współczesnej, , red. J. Grad, H. Mamzer, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.
  14. M. Gdula, P. Sadura, Style życia i porządek klasowy w Polsce, Scholar, Warszawa 2012.
  15. D. Della Porta, M. Diani, Ruchy społeczne. Wprowadzenie, tłum. A. Sadza, WUJ, Kraków 2009.
  16. M. Golka, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, WN PWN, Warszawa 2008.
  17. M. Golka, Imiona wielokulturowości, Muza, Warszawa 2010.

Further reading

 

1.      Czubaj M., Rychlewski M., Kontrkultura. Co nam z tamtych lat?, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa 2005

2.      Chłopek M., Bikiniarze. Pierwsza polska subkultura, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2005

3.      Kłoskowska A., Współczesne tendencje w dziedzinie socjologii kultury w: red. Kwaśniewicz w., Orientacje teoretyczne we współczesnej socjologii, Wydawnictwo UJ, Kraków 1999

4.      Filipiak M.(red.), Wprowadzenie do socjologii kultury, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009

Notes


Modified by dr hab. Jacek Uglik, prof. UZ (last modification: 05-10-2016 22:08)