SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza psychologiczna dorosłego człowieka - studium przypadku |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-DPDC(sp)-W-S14_pNadGenRXIUJ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia kliniczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy w przeprowadzaniu diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego.
Podstawowa wiedza z zakresu diagnozy psychologicznej, psychologii różnic indywidualnych, psychologii rozwojowej, społecznej i klinicznej.
Podstawy diagnozy psychologicznej. Rola testów w badaniu psychologicznym. Etyka postępowania psychologa w procesie diagnostycznym. Konstrukcja i charakterystyka przeprowadzania różnych form wywiadu. Pomiar w psychologii człowieka dorosłego. Metody diagnozowania osoby dorosłej na podstawie wybranych narzędzi badawczych, zasada prowadzenia badań, interpretacja wyników na podstawie otrzymanych wyników. Dobór technik badawczych do zgłaszanego problemu. Kontakt w badaniu diagnostycznym, umiejętność przekazania wyników badań.
Wykłady, dyskusja, praca w grupach, prezentacje multimedialne. Zajęcia mają formę zajęć praktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: kolokwium zaliczeniowe z progami procentowymi lub punktowymi. Ćwiczenia: kolokwium, ocena prezentacji i/lub pracy pisemnej, aktywność na zajęciach. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.
Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne, Warszawa 1999.
Brzeziński, J., Hornowska, E. (red.). Skala Inteligencji Wechslera WAIS-R. Warszawa 1998:
Hornowska E. Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Wykłady z psychologii, Warszawa 2001.
Matkowski M., MMPI: badanie – opracowanie – interpretacja, Lublin 1992.
Paluchowski W. Diagnoza Psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa 2001.
Sanocki W., Kwestionariusze osobowości w psychologii, Warszawa 1986.
Stemplewska – Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny, tom 1,2,3 PTP, Warszawa 2005
Strelau, J., O inteligencji człowieka. Warszawa 1987.
T. Szustrowa, 1991, Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacje, Warszawa 1991.
Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, W., Toeplitz – Winiewska M., Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2008.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 15:18)