Zaznajomienie studentów z funkcjami nauki, z podstawowymi pojęciami metodologicznymi, specyfiką badań społecznych, procesem kształtowania się różnych sposobów poznania naukowego i ideału wiedzy naukowej; założeniami badań ilościowych i jakościowych; Opanowanie przez studentów umiejętności projektowania własnych badań naukowych, doboru adekwatnego do celu badań paradygmatu, umiejętności doboru lub konstruowania narzędzi badawczych.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Różne rodzaje praktyk społecznych, funkcje nauki (praktyki badawczej), współczesna klasyfikacja nauk.
Scjentyzm i pozytywistyczna koncepcja nauki; założenia współczesnego konstruktywizmu; konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach socjologicznych.
Status nauk humanistycznych i osobliwości nauk społecznych.
Pojęcie teorii naukowej, prawa nauki, generalizacje historyczne.
Ideał socjologii niezaangażowanej w wartości oraz obecność wartości w uprawianiu nauki; pojęcie prawdy w nauce.
Składniki tekstów naukowych: definicje, hipotezy.
Etapy badań naukowych, dobór metody, zmiennych, wskaźników, próby.
Metody kształcenia
Wykład z prezentacją multimedialną; zajęcia ćwiczeniowe z analizy definicji różnych pojęć socjologicznych, sformułowania hipotez, konstruowania planu badań i narzędzi badawczych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie wykładu
Forma zaliczenia wykładu
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Egzamin pisemny.
W formie pytań problemowych lub otwartych i zamkniętych (test)
Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.
Zakres materiału dotyczący egzaminu.
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia).
Zasady uzyskania oceny
z wykładu.
Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Przygotowanie projektu w formie pisemnej.
Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.
Umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z przygotowanego projektu (80%)
i aktywności na zajęciach (20%).
Ocena końcowa
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej.
Uwagi:
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).
Zasady uzyskania oceny końcowej.
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń
i wykładu*.
Literatura podstawowa
Amsterdamski S., Między historią a metodą. Spory o racjonalność nauki, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1983.
Chalmers A., Czym jest to, co zwiemy nauką? Rozważania o naturze, statusie i metodach nauki. Wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki, (tłum.) Adam Chmielewski, Wydawnictwo Siedmiogród, Wrocław 1997.
Gouldner A. W., Anty-Minotaur, czyli mit socjologii wolnej od wartości, przekład Ewa Morawska, [w]: Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, wyboru dokonał Edmund Mokrzycki, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1984, ss. 12-43.
Grobler A., Metodologia nauk, Wydawnictwo „Aureus” i Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2006.
Kotarbiński Tadeusz, Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1986.
Kryzys i schizma: antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, wyboru dokonał i wstępem opatrzył Edmund Mokrzycki, T. 1 i 2, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1984.
Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, wyd. 4, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001;
Sady W, Spór o racjonalność naukową od Poincarégo do Laudana; Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej. Wydawnictwo „Funna”, Wrocław 2000.
Such J., Wstęp do metodologii ogólnej nauk, Wydawnictwo UAM, Poznań 1969.
Woleński J., Hasło w Encyklopedii Socjologii, t. 4, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, ss. 177-185.
Zybertowicz A, Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych, „ASK”. Społeczeństwo, Badania, Metody”, nr 8,/1999, ss. 7-28.
Literatura uzupełniająca
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo naukowe „ Zysk i Ska”, Poznań 2001.
Hajduk E., Hipoteza w badaniach społecznych, Wydawnictwo WSP, Zielona Góra 1998.
Malikowski Marian, Niezgoda Marian „Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów” , Wydawnictwo WSSG Tyczyn, 1997.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.