SylabUZ
Course name | Biological rudiments of behaviour |
Course ID | 13.1-WP-PSChM-BPZJ-W-S14_pNadGen4E6Q8 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 6 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Exam |
Laboratory | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z anatomią i fizjologią układu nerwowego oraz wykazanie zależności pomiędzy nim, a funkcją pozostałych układów człowieka. Wykształcenie umiejętności krytycznego odnoszenia się do publikacji popularnonaukowych z zakresu neuronauki, oraz czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu neurobiologii. Uwrażliwienie studentów na fakt istnienie chorób mających istotny wpływ na zachowanie człowieka.
Brak.
Podstawy biologiczne: właściwości organizmów jako zróżnicowanych układów zmienności, homeostaza, czynności animalne i wegetatywne.
Miejsce człowieka w świecie zwierząt; podobieństwa i cechy wyróżniające człowieka spośród zwierząt. Biologiczna koncepcja człowieka.
Neuroanatomia funkcjonalna: budowa i zasady funkcjonowania ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, receptorów i narządów zmysłu.
Neurofizjologiczne podstawy zachowania: fizjologia komórki nerwowej, neurotransmitery, organizacja systemów czuciowych, organizacja czynności ruchowych.
Odruch jako jednostka czynności układu nerwowego; pojęcie odruchu i anatomiczne podłoże odruchów; klasyfikacja odruchów; wytwarzanie i wygasanie odruchów; rola odruchów w zachowaniu zwierząt i człowieka. Kontrola środowiska wewnętrznego: autonomiczny układ nerwowy i układ hormonalny.
Podstawy życia: budowa i funkcja komórki, główne zasady genetyki
Fizjologia płynów ustrojowych, wymiany gazowej, odżywiania i trawienia oraz wydalania.
Regulacja hormonalna.Fizjologia rozrodu, podstawy genetyczne chorób psychicznych i neurologicznych. Systemy sensoryczne: czucie somatyczne, wzrok i słuch.Odruchy człowieka.
Krążenie człowieka.
Wykład tradycyjny, wykład problemowy, seminarium, laboratorium.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej (testowo-opisowej), zgodnym z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 51% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Zaliczenie ćwiczeń. Warunkiem uzyskania zaliczenia są pozytywne oceny z wejściówek, kolokwiów, zadań praktycznych (indywidualnych, zespołowych), a także aktywność na zajęciach. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej (testowo-opisowej), zgodnie z podanymi kryteriami. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 51% punktów. Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje dwie składowe: 1 - średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych (50 % oceny) oraz 2 - ocenę zaliczenia pisemnego (50 %).
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z egzaminu i ćwiczeń
Kalat J.W., Biologiczne podstawy psychologii, Warszawa 2011.
Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania ludzi i zwierząt, Warszawa 2009.
Tafil-Klawe M., Klawe J., Wykłady z fizjologii człowieka, Warszawa 2010.
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 13-07-2016 20:44)