SylabUZ

Generate PDF for this page

Biological rudiments of behaviour - course description

General information
Course name Biological rudiments of behaviour
Course ID 13.1-WP-PSChM-BPZJ-W-S14_pNadGen4E6Q8
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z anatomią i fizjologią układu nerwowego oraz wykazanie zależności pomiędzy nim, a funkcją pozostałych układów człowieka. Wykształcenie umiejętności krytycznego odnoszenia się do publikacji popularnonaukowych z zakresu neuronauki, oraz czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu neurobiologii. Uwrażliwienie studentów na fakt istnienie chorób mających istotny wpływ na zachowanie człowieka.

Prerequisites

Brak.

Scope

  • Podstawy biologiczne: właściwości organizmów jako zróżnicowanych układów zmienności, homeostaza, czynności animalne i wegetatywne.

  • Miejsce człowieka w świecie zwierząt; podobieństwa i cechy wyróżniające człowieka spośród zwierząt. Biologiczna koncepcja człowieka.

  • Neuroanatomia funkcjonalna: budowa i zasady funkcjonowania ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, receptorów i narządów zmysłu.

  • Neurofizjologiczne podstawy zachowania: fizjologia komórki nerwowej, neurotransmitery, organizacja systemów czuciowych, organizacja czynności ruchowych.

  • Odruch jako jednostka czynności układu nerwowego; pojęcie odruchu i anatomiczne podłoże odruchów; klasyfikacja odruchów; wytwarzanie i wygasanie odruchów; rola odruchów w zachowaniu zwierząt i człowieka. Kontrola środowiska wewnętrznego: autonomiczny układ nerwowy i układ hormonalny.

  • Podstawy życia: budowa i funkcja komórki, główne zasady genetyki

  • Fizjologia płynów ustrojowych, wymiany gazowej, odżywiania i trawienia oraz wydalania.

  • Regulacja hormonalna.Fizjologia rozrodu, podstawy genetyczne chorób psychicznych i neurologicznych. Systemy sensoryczne: czucie somatyczne, wzrok i słuch.Odruchy człowieka.

  • Krążenie człowieka.

 

Teaching methods

Wykład tradycyjny, wykład problemowy, seminarium, laboratorium.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej (testowo-opisowej), zgodnym z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 51% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Zaliczenie ćwiczeń. Warunkiem uzyskania zaliczenia są pozytywne oceny z wejściówek, kolokwiów, zadań praktycznych (indywidualnych, zespołowych), a także aktywność na zajęciach. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej (testowo-opisowej), zgodnie z podanymi kryteriami. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 51% punktów. Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje dwie składowe: 1 - średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych (50 % oceny) oraz 2 - ocenę zaliczenia pisemnego (50 %).

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z egzaminu i ćwiczeń

Recommended reading

  • Kalat J.W., Biologiczne podstawy psychologii, Warszawa 2011.

  • Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania ludzi i zwierząt, Warszawa 2009.

  • Tafil-Klawe M., Klawe J., Wykłady z fizjologii człowieka, Warszawa 2010.

Further reading

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 13-07-2016 20:44)