SylabUZ
Course name | Rudiments of psychological assistance |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-PPP-W-S14_pNadGenMIJ9Z |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Exam |
Celem kursu jest gruntowne poznanie istoty i metod pomocy psychologicznej, dostarczenie wiedzy z zakresu rodzajów pomocy psychologicznej, czynników warunkujących profesjonalną pomoc psychologiczną, wykształcenie umiejętności korzystania z technik pomocy psychologicznej, adekwatnego wyboru danej strategii pomocy psychologicznej do danej sytuacji kryzysowej, pracy z podstawowymi mechanizmami oporu do zmian funkcjonalnych oraz uwrażliwienie na złożoność i wieloaspektowość kontaktu terapeutycznego, uświadomienie konieczności niesienia pomocy w sposób poprawny etycznie i profesjonalny, uwrażliwienie na budowanie relacji terapeutycznej.
Brak.
Istota pomocy psychologicznej. Charakterystyka zachowań pomocowych.
Rodzaje motywów do pomagania. Istota relacji pacjent – terapeuta w sytuacji pomocy psychologicznej.
Czynniki wspierające w pomocy psychologicznej.
Techniki komunikacji w pomocy psychologicznej.
Kontakt terapeutyczny. Warunki dobrego kontaktu terapeutycznego. Ustalenie strategii terapeutycznej. Etapy strategii terapeutycznej.
Trudności w ustaleniu granic funkcjonalnych. System granic „Ja”. Granica zewnętrzna i wewnętrzna systemu. Dysfunkcje granic: brak granic, nieszczelne granice, mury zamiast granic, brak granic vs mur. Źródła powstawania dysfunkcjonalnych granic.
Zachowania skryptowe występujące w sytuacji pomocy psychologicznej. Charakterystyka skryptu Bez Miłości, Bez Radości, Bez Rozumu. Skrypt Radości a powstawanie mechanizmu uzależnienia.
Gry ratownicze w kontekście pomocy psychologicznej. Trójkąt dramatyczny: ofiara, prześladowca, ratownik. Idea komplementarności ról. Trening bezsilności w grach ratowniczych. Trójkąt dramatyczny w rodzinie. Analiza transakcyjna a gry ratownicze. Sposoby unikania ratownictwa w pomocy psychologicznej.
Pomoc psychologiczna a nierozpoznania. Istota nierozpoznań. Obszar nierozpoznania. Typy nierozpoznań. Poziomy nierozpoznań. Pasywność vs wyolbrzymianie problemu. Sposoby radzenia sobie z nierozpoznaniami. Matryca nierozpoznań. Nierozpoznania w relacji dziecko – rodzic. Relacja ciało – psychika w pomocy psychologicznej. Podświadomość w ciele.
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, techniki multimedialne (prezentacje obejmujące wszystkie zagadnienia).
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Egzamin pisemny z progami punktowymi (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).
Santorski J., ABC pomocy psychologicznej, Warszawa 1993.
Padesky Ch. A., Greenberg D., Umysł ponad nastrojem, Kraków 2004
Greenstone J.L., Leviton S.C.,Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004.
Badura- Madej W., Dobrzyńska -Mesterhazy A. „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.
Richard J., Burl G., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008.
Kotller J., Skuteczny terapeuta, Gdańsk 2003.
Hayes J., Gelso Ch.,Relacja terapeutyczna, Gdańsk 2008.
Sęk H. (red.),Psychologia kliniczna, Warszawa 2006.
Grzesiuk L. (red.),Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, Warszawa 2000.
Strelau J. (red.),Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2003.
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 13-07-2016 21:39)