SylabUZ
Course name | History of psychological thought |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-HMP-W-S14_pNadGenNNTRQ |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Exam |
Zapoznanie studentów z historią myśli psychologicznej , jej podstawami i powiązaniami z innymi naukami –przyrodniczymi , humanistycznymi i społecznymi , ze szczególnym uwzględnieniem podstaw filozoficznych .Wskazanie na historyczne źródła współczesnych koncepcji psychologicznych.
Brak.
Psychologia w starożytności-poglądy Platona, Arystotelesa,Hipokratesa, Seneki, Epikura i Lukrecjusza.
Problem psychofizyczny w ujęciu Kartezjusza( dualizm) i monistów ( La Mettrie, Berkeley, Hume).Współczesne ujęcia problemu( funkcjonalizm, eliminatywizm).
Introspekcjonizm jako pierwsza systematyczna koncepcja psychologiczna (poglądy Wundta, Fechnera, Ebbinghausa, Titchenera), jej osiągnięcia i słabości.
Reakcje na psychologię introspekcyjną – szkoła wuirzburska ( Ach, Buehler), psychologia aktów (Brentano, Mach, Meinong) i psychologia postaci ( Wertheimer, Koffka, Koehler, Lewin).
Funkcjonalizm i pragmatyzm w psychologii ( Dewey, James).
Psychologia behawiorystyczna ( znaczenie postulatów Watsona i badań Pawłowa), poglądy Skinnera. Podstawowe założenia i tezy koncepcji.
Neobehawioryzm ( Hull, Tolman, Hebb, Berlyne), status teorii w neobehawioryzmie.
Psychoanaliza i jej źródła ( Freud, Adler i Jung –podobieństwa i różnice w poglądach twórców psychoanalizy). „Druga generacja” psychoanalizy ( Horney, Sullivan, Fromm).
Neopsychoanaliza i jej główne nurty – teorie związków z obiektem ( Klein, Mahler, Winnicot, Balint) i teorie self ( Kohut, Kernberg).
Psychologia humanistyczna jako reakcja na ograniczenia psychoanalizy ( teoria samorealizacji Maslowa, terapia skoncentrowana na kliencie Rogersa, koncepcja Gestalt Perlsa).
Psychologia pozytywna jako kontynuacja i modyfikacja psychologii humanistycznej (Seligman, Snyder, Csikszentmihalyi, Baumeister).
Psychologia poznawcza jako dominujący nurt psychologii współczesnej (Heider, Festinger, Neisser, Turing, Kahnemann).
Historia polskiej myśli psychologicznej (Ochorowicz, Abramowski, Dawid, Heinrich, Szuman, Twardowski, Witwicki, Kreutz, Tomaszewski, Lewicki).
wykład konwencjonalny, elementy wykładu konwersatoryjnego.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu końcowego. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest uzyskanie min. 70% poprawnych odpowiedzi.
Stachowski R., Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów najnowszych warszawa 2007.
Stachowski R., Dobroczyński B., Historia psychologii, W: Psychologia.Podręcznik akademicki ( red.:J. Strelau, D. Doliński), Gdańsk 2008, tom 1.
Pieter J., Historia psychologii, Warszawa 1994.
Schultz D.P., Schultz S.E., Historia współczesnej psychologii, Kraków 2008.
Każdorazowo literatura ustalana przez prowadzącego.
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 14-07-2016 20:57)