SylabUZ

Generate PDF for this page

History of psychological thought - course description

General information
Course name History of psychological thought
Course ID 14.4-WP-PSChM-HMP-W-S14_pNadGenNNTRQ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jerzy Herberger
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam

Aim of the course

Zapoznanie studentów z historią myśli psychologicznej , jej podstawami i powiązaniami z innymi naukami –przyrodniczymi , humanistycznymi i społecznymi , ze szczególnym uwzględnieniem podstaw filozoficznych .Wskazanie na historyczne źródła współczesnych koncepcji psychologicznych.

Prerequisites

Brak.

Scope

  • Psychologia w starożytności-poglądy Platona, Arystotelesa,Hipokratesa, Seneki, Epikura i Lukrecjusza.

  • Problem psychofizyczny w ujęciu Kartezjusza( dualizm) i monistów ( La Mettrie, Berkeley, Hume).Współczesne ujęcia problemu( funkcjonalizm, eliminatywizm).

  • Introspekcjonizm jako pierwsza systematyczna koncepcja psychologiczna (poglądy Wundta, Fechnera, Ebbinghausa, Titchenera), jej osiągnięcia i słabości.

  • Reakcje na psychologię introspekcyjną – szkoła wuirzburska ( Ach, Buehler), psychologia aktów (Brentano, Mach, Meinong) i psychologia postaci ( Wertheimer, Koffka, Koehler, Lewin).

  • Funkcjonalizm i pragmatyzm w psychologii ( Dewey, James).

  • Psychologia behawiorystyczna ( znaczenie postulatów Watsona i badań Pawłowa), poglądy Skinnera. Podstawowe założenia i tezy koncepcji.

  • Neobehawioryzm ( Hull, Tolman, Hebb, Berlyne), status teorii w neobehawioryzmie.

  • Psychoanaliza i jej źródła ( Freud, Adler i Jung –podobieństwa i różnice w poglądach twórców psychoanalizy). „Druga generacja” psychoanalizy ( Horney, Sullivan, Fromm).

  • Neopsychoanaliza i jej główne nurty – teorie związków z obiektem ( Klein, Mahler, Winnicot, Balint) i teorie self ( Kohut, Kernberg).

  • Psychologia humanistyczna jako reakcja na ograniczenia psychoanalizy ( teoria samorealizacji Maslowa, terapia skoncentrowana na kliencie Rogersa, koncepcja Gestalt Perlsa).

  • Psychologia pozytywna jako kontynuacja i modyfikacja psychologii humanistycznej (Seligman, Snyder, Csikszentmihalyi, Baumeister).

  • Psychologia poznawcza jako dominujący nurt psychologii współczesnej (Heider, Festinger, Neisser, Turing, Kahnemann).

  • Historia polskiej myśli psychologicznej (Ochorowicz, Abramowski, Dawid, Heinrich, Szuman, Twardowski, Witwicki, Kreutz, Tomaszewski, Lewicki).

Teaching methods

wykład konwencjonalny, elementy wykładu konwersatoryjnego.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu końcowego. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest uzyskanie min. 70% poprawnych odpowiedzi.

Recommended reading

Stachowski R., Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów najnowszych warszawa 2007.

Stachowski R., Dobroczyński B., Historia psychologii, W: Psychologia.Podręcznik akademicki ( red.:J. Strelau, D. Doliński), Gdańsk 2008, tom 1.

Further reading

Pieter J., Historia psychologii, Warszawa 1994.

Schultz D.P., Schultz S.E., Historia współczesnej psychologii, Kraków 2008.

Każdorazowo literatura ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 14-07-2016 20:57)