SylabUZ
Course name | Basics of practical work (observarion, psychological conversation, interview) |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-PPP(o,rp,w)-Ć-S14_pNadGenOTTU4 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Prezentacja i omówienie podstawowych narzędzi konwersacyjnych.
Kształtowanie sprawności posługiwania się podstawowymi narzędziami konwersacyjnymi. Budowanie podstawowych umiejętności nawiązywania kontaktu interpersonalnego podczas prowadzenia rozmowy psychologicznej.
Budowanie podstawowych umiejętności nawiązywania kontaktu interpersonalnego podczas prowadzenia wywiadu diagnostycznego. Rozwój zdolności pracy w grupie i udzielania informacji zwrotnych. Budowanie zdolności do dostrzegania zjawisk psychologicznych występujących podczas rozmowy u osoby, z którą rozmawiam i reagowania na te zjawiska. Budowanie zdolności do dostrzegania zjawisk psychologicznych u psychologa i reagowania na nie. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych źródeł powstawania trudności w kontakcie z drugim człowiekiem. Prezentacja podstawowych technik radzenia sobie z oporem pacjenta. Kształtowanie podstawowych umiejętności radzenia sobie z oporem pacjenta. Kształtowanie umiejętności do refleksji na temat zagrożeń wynikających z naruszania zasad etycznych.
Brak.
Co dzieje się podczas rozmowy? Rodzaje pytań.
Czas i przestrzeń dla rozmówcy.
Informacje zwrotne w grupie, podczas rozmowy indywidualnej, wywiadu.
Rozróżnianie i utrzymywanie granic.
Parafrazy.
Dostrzeganie reakcji emocjonalnej.
Osobisty rezonans emocjonalny.
Osobisty – nieosobisty ton wypowiedzi.
Kierowanie rozmową – utrzymywanie tematu.
Klaryfikacja i milczenie.
Przejawy oporu.
Reakcja psychologa na opór.
Relacja diagnostyczna.
Wywiad.
Etyka w praktyce.
Praca indywidualna i w grupach, case-study, dyskusja problemowa.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Oceną końcową jest średnią ocen uwzględniająca ocenę przygotowania i prezentacji w czasie zajęć zagadnień przewidzianych w programie przedmiotu (aktywności studenta na zajęciach) i ocenę za prezentację.
Romanowska K. (2009). Opór, praca z oporem. (188 – 215). W: Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. (red.) Wywiad psychologiczny 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Szustrowa T. (2009). Swobodne techniki diagnostyczne. W: Wywiad i obserwacja Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. (red.) Wywiad psychologiczny 1. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Ustian D. (2009). Pytania i inne instrumenty konwersacyjne. Zastosowania praktyczne. (152 – 188). W: Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. (red.) Wywiad psychologiczny 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Enright J. (1984). Poradnictwo i terapia bez oporu. W: Santorski J. (red.). Nowe strategie i techniki pomocy psychologicznej. Warszawa: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.
Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. red. (2009). Wywiad psychologiczny 1. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. red. (2009). Wywiad psychologiczny 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. red. (2009). Wywiad psychologiczny 3. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 14-07-2016 21:19)