SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań psychologicznych ze statystyką I |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PSChM-MBPzS1-W-S14_pNadGenPFAMA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z terminologią i pojęciami stosowanymi w metodologii i statystyce badań społecznych; zapoznanie z głównymi modelami badawczymi, strategiami i metodami badań stosowanymi w naukach społecznych; nabycie umiejętności formułowania problemów i hipotez, projektowania i przeprowadzania badań, analizowania materiału empirycznego, opracowywania raportów z badań, a także prezentowania wyników; nabycie umiejętności stosowania programu SPSS. Wyrobienie gotowości do podejmowania konstruktywnych działań badawczych – indywidualnie i w pracy zespołowej.
Brak.
Modele poznania naukowego: indukcyjny i dedukcyjny. Specyfika podejścia ilościowego i jakościowego w badaniach rodziny: różnice i wynikające stąd konsekwencje odnośnie wyboru metod badania i sposobu opracowania projektu badawczego. Rodzaje zmiennych i ich operacjonalizacja. Formułowanie problemu badawczego w oparciu o znajomość aktualnego stanu wiedzy w danej dziedzinie. Rodzaje hipotez badawczych i ich testowanie. Procedura badawcza eksperymentalna i korelacyjna – związane z nimi możliwości interpretacyjne. Dobór adekwatnych metod badawczych. Możliwości statystycznego opracowania danych w zależności od charakteru analizowanych zmiennych. Podstawowe umiejętności związane z realizacją projektu badawczego. Zasady krytycznego czytania artykułów i opracowań dotyczących badań rodziny. Metody poszukiwania informacji naukowej, posługiwania się internetem jako źródłem informacji i jako formą nawiązywania kontaktów z innymi badaczami. Zasady etyczne obowiązujące badacza w jego kontaktach z osobami uczestniczącymi w naukowym badaniu rodziny.
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, praca w grupach, ćwiczenia laboratoryjne, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Oceny na podstawie egzaminu pisemnego, kolokwiów w postaci testów sprawdzających wiedzę, kompetencje oraz umiejętności, a także samodzielnej pracy studenta i pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu badawczego, przeprowadzenie badań i prezentacji wyników badań (pisemna i ustna). Podstawę do uzyskania zaliczenia z przedmiotu stanowić będzie również test praktyczny – wykonanie zadań statystycznych przy pomocy programu statystycznego.
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2006.
Bedyńska S., Statystyczny drogowskaz, Warszawa 2007.
Brzeziński J., Metodologia badań naukowych i diagnostycznych. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Podstawy psychologii. Gdańsk 2000.
Brzeziński J., Problemy etyczne badań naukowych i diagnostycznych. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Podstawy psychologii, Gdańsk 2000.
Ferguson G. A., Takai Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 2003
Górniak J., Wachnicki J., Pierwsze kroki w analizie danych SPSS Polska, Kraków 2000.
Guiford J.P., Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice.
Malarska A., Statystyczna analiza danych wspomagana programem SPSS, Kraków 2005.
Sadowska W. Statystyka na co dzień, Warszawa 1999.
Sobczak M., Statystka, Warszawa 2000.
Góralski A., Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice,
Szymczak W., Podstawy statystyki dla psychologów. Podręcznik Akademicki. Warszawa 2008.
Kwiatkowska G.E., Stasiuk K., (red.), SPSS w praktyce psychologicznej. Lublin 2008.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-07-2016 22:46)