SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology of emotions and motivation - course description

General information
Course name Psychology of emotions and motivation
Course ID 14.4-WP-PSChM-PEiM-Ć-S14_pNadGenE9LF3
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 7
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jerzy Herberger
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade
Lecture 30 2 18 1,2 Exam

Aim of the course

Celem kursu jest zrozumienie powstawania procesów emocjonalnych, odróżnianie emocji pierwotnych od wtórnych, odróżnianie emocji od reakcji instynktownych, odróżniania emocji spontanicznych od tych, które są udawane w celu osiągnięcia określonych celów. Ponadto uczestnik kursu ma zdobyć wiedzę odnośnie mechanizmów powstawania procesów motywacyjnych, rozróżniania ich typów, kształtowania i wzbudzania motywacji osiągnięć, wpływu procesów motywacyjnych na funkcjonowanie jednostki jak i grup społecznych. Zdobyta wiedza ma pozwolić słuchaczom nabyć podstawową umiejętność interpretacji funkcjonowania człowieka w kontekście przeżywanych przez niego emocji oraz umiejętnego łączenia zależności pomiędzy emocjami a poznaniem człowieka, umiejętność implikowania procesów motywacyjnych z procesów emocjonalnych Uświadomienie, że procesy emocjonalne i motywacyjne stanowią podstawowy wymiar obok poznawczych w funkcjonowaniu człowieka, kierowaniu jego zachowaniem i wpływaniu na budowę osobowości człowieka.

Prerequisites

Wymogiem przystąpienia do kursu jest opanowanie wiedzy z zakresu procesów poznawczych, współczesnej myśli psychologicznej oraz biologicznych mechanizmów zachowania.

Scope

Mechanizmy wzbudzania emocji - aspekt psychologiczny i biologiczny. Integracja obu podejść - systemy: neuronalny, sensomotoryczny, motywacyjny i poznawczy. Emocje wzbudzane w sposób uświadamiany i nieuświadamiany przez podmiot.

Emocje podstawowe i pochodne. Problem powstawania emocji pochodnych. Różnice między poszczególnymi stanami afektywnymi: nastrój, emocje, afekt, pobudzenie. Zaburzenia emocjonalne.

Ekspresja emocji. Twarz w ekspresji emocji. Kulturowe aspekty ekspresji emocji. Relacje emocji z poznaniem i zachowaniem.

Pierwotność emocji versus poznania. Współzależność emocji i poznania. Automatyczna i podmiotowa regulacja emocji i nastroju.

Klasyczne teorie emocji. Poznawcze teorie emocji. Podstawowe podejścia do motywacji (etologiczne, psychodynamiczne, behawiorystyczne, poznawcze, humanistyczne, topologiczne).

Mechanizmy leżące u podstaw motywacji. Procesy afektywne, jako mechanizm motywacyjny.

Procesy poznawcze, jako mechanizm motywacyjny.

Motywacja w przebiegu zachowania: uruchomienie zachowania, podtrzymanie aktywności, zaniechanie versus zakończenie działania.

Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Czynniki osłabiające motywację wewnętrzną.

Motywacja osiągnięć. Rozwojowe i kulturowe aspekty motywacji osiągnięć. Motywacje związane z obrazem własnej osoby.

Motywacje samoaktualizacji i samorozwoju. Przywracanie i zaburzanie istniejącej równowagi. Motywacja zadaniowa. Plany działania.

Perspektywa czasowa w procesach motywacyjnych. Motywacje symultaniczne i hierarchiczne.

Konflikty motywacyjne. Inni ludzie w procesach motywacyjnych

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny obejmuje 30 godzin lekcyjnych w trakcie jednego semestru. Wiedza z zakresu psychologii emocji i motywacji prezentowana jest w formie wykładu z wykorzystaniem technik multimedialnych (prezentacje multimedialne obejmujące wszystkie prezentowane zagadnienia). Ćwiczenia opierają się na pogadankach, symulacjach, metodzie przypadków, metodach ekspresyjnych, inscenizacjach i pracy w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Do zaliczenia wykładu wymagana jest zdanie egzaminu końcowego z progiem procentowym. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń opierać się będzie na ocenie aktywności na zajęciach i pracy pisemnej.

Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

  • Łosiak W. Psychologia emocji. Warszawa 2007.

  • Oatley K., Jenkins J. M. . Zrozumieć emocje. Warszawa 2003.

  • Parkinson, B. i Colman, A. M. Emocje i motywacja. Poznań 1999.

  • Franken R.E. Psychologia motywacji. Gdańsk 2005.

  • Ekman P., Davidson R.J. Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk 1999.

  • Lewis M., Haviland-Jones J.M. Psychologia emocji. Gdańsk 2005.

  • Strelau J. Psychologia. Gdańsk 2000.

Further reading

  • DeCatanzaro D.A. Motywacje i emocje. Poznań 1999.

  • Gasiul H. Teorie emocji i motywacji. Warszawa 2007.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 14-07-2016 22:56)