SylabUZ

Generate PDF for this page

Family psychology - course description

General information
Course name Family psychology
Course ID 14.4-WP-PSChM-PR-W-S14_pNadGenRL28U
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zdobycie wiedzy na temat struktury i wzorów relacji występujących w rodzinach w perspektywie rozwojowo-systemowej. Nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi podejściami teoretycznymi z zakresu psychologii do analizowania, interpretowania, wyjaśniania i wskazywania uwarunkowań ludzkich zachowań w grupie rodzinnej. Nabycie świadomości znaczenia sfery psychicznej człowieka dla jakości jego funkcjonowania w obszarze rodziny oraz przekonania o potrzebie wspierania jednostek i rodzin w aspekcie ich kompetencji psychospołecznych.

Prerequisites

Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu psychologii.

Scope

Rys historyczny zainteresowania kontekstem rodzinnym jednostki. Rozumienie procesów rodzinnych w aspekcie ujęcia systemowego. Poziomy analizy rodzinnej organizacji: poziom interakcyjny, relacyjny i symboliczny. Zasada całościowości w odniesieniu do rodziny i jej znaczenie dla zrozumienia funkcjonowania rodziny. Pojęcie granic rodzinnych i typy podsystemów. Hierarchizacja w rodzinie. Przyczynowość i cyrkularność w rodzinie. Koncepcja ekwifinalności i ekwipotencjalności w odniesieniu do systemu rodzinnego. Wybrane modele teoretyczne funkcjonowania rodziny. Rodzina jako system społeczny zmieniający się w czasie i etapy w cyklu życia rodziny. Procesy separacji i indywiduacji w rodzinie. Podstawowe zasady i metody badania rodziny.

Teaching methods

Wykład z wykorzystaniem metod prezentacji audiowizualnej

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w wyniku sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie kolokwium zawierającego pytania otwarte i zamknięte i opatrzonego w progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).

Recommended reading

  • Tryjarska B. (red.). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa 2010.

  • Plopa M. Psychologia rodziny: teoria i badania, Elbląg 2005.

  • Rostowska T. Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Warszawa 2009.

  • Rostowski J. Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa 1987.

  • Goldenberg H., Goldenberg I. Terapia rodzin, Kraków 2004.

  • de Barbaro B.,(red.) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1994.

Further reading

  • Heszen I., Sęk H. Rodzinne koncepcje chorób i dysfunkcji rodzinnych w podejściu systemowym, w: I. Heszen , H.Sęk, Psychologia zdrowia, Warszawa 2007.

  • Braun-Gałkowska M., Psychologia domowa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.

  • Borecka-Biernat D. (red.), Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym, Warszawa: 2010.

  • Lachowska B., Grygielski M. (red.). W świecie dziecka, Lublin

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 15-07-2016 23:25)