SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia rodziny |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PR-W-S14_pNadGenRL28U |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zdobycie wiedzy na temat struktury i wzorów relacji występujących w rodzinach w perspektywie rozwojowo-systemowej. Nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi podejściami teoretycznymi z zakresu psychologii do analizowania, interpretowania, wyjaśniania i wskazywania uwarunkowań ludzkich zachowań w grupie rodzinnej. Nabycie świadomości znaczenia sfery psychicznej człowieka dla jakości jego funkcjonowania w obszarze rodziny oraz przekonania o potrzebie wspierania jednostek i rodzin w aspekcie ich kompetencji psychospołecznych.
Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu psychologii.
Rys historyczny zainteresowania kontekstem rodzinnym jednostki. Rozumienie procesów rodzinnych w aspekcie ujęcia systemowego. Poziomy analizy rodzinnej organizacji: poziom interakcyjny, relacyjny i symboliczny. Zasada całościowości w odniesieniu do rodziny i jej znaczenie dla zrozumienia funkcjonowania rodziny. Pojęcie granic rodzinnych i typy podsystemów. Hierarchizacja w rodzinie. Przyczynowość i cyrkularność w rodzinie. Koncepcja ekwifinalności i ekwipotencjalności w odniesieniu do systemu rodzinnego. Wybrane modele teoretyczne funkcjonowania rodziny. Rodzina jako system społeczny zmieniający się w czasie i etapy w cyklu życia rodziny. Procesy separacji i indywiduacji w rodzinie. Podstawowe zasady i metody badania rodziny.
Wykład z wykorzystaniem metod prezentacji audiowizualnej
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w wyniku sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie kolokwium zawierającego pytania otwarte i zamknięte i opatrzonego w progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).
Tryjarska B. (red.). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa 2010.
Plopa M. Psychologia rodziny: teoria i badania, Elbląg 2005.
Rostowska T. Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Warszawa 2009.
Rostowski J. Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa 1987.
Goldenberg H., Goldenberg I. Terapia rodzin, Kraków 2004.
de Barbaro B.,(red.) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1994.
Heszen I., Sęk H. Rodzinne koncepcje chorób i dysfunkcji rodzinnych w podejściu systemowym, w: I. Heszen , H.Sęk, Psychologia zdrowia, Warszawa 2007.
Braun-Gałkowska M., Psychologia domowa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.
Borecka-Biernat D. (red.), Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym, Warszawa: 2010.
Lachowska B., Grygielski M. (red.). W świecie dziecka, Lublin
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-07-2016 23:25)