SylabUZ
Course name | Educational psychology |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-PW-W-S14_pNadGenPCI1R |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Exam |
Przegląd problemów wychowawczo-klinicznych oraz czynników ryzyka w rozwoju psychicznym dzieci i młodzieży w odniesieniu do środowisk ich życia.
Rozpoznanie zadań zawodowych psychologa wychowawczo-klinicznego związanych z diagnozą problemu wychowawczego lub wychowawczo-klinicznego, strategią pomocy psychologicznej i profilaktyką w środowiskach wychowania.
Konieczność zaliczenia przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia.
Wprowadzenie do problematyki optymalnych i zagrożonych zasobów rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży w środowiskach wychowania. Zadania psychologa wychowania wobec różnych kategorii problemów.
Różnice indywidualne w edukacji i wychowaniu.
Negatywne oddziaływania środowiskowe i ich konsekwencje dla rozwoju dzieci i młodzieży. Warunki wychowawcze w rodzinie sprzyjające bądź zagrażające prawidłowemu rozwojowi dziecka. Problem więzi prawidłowych i nie dających poczucia bezpieczeństwa.
Możliwości edukacyjne dzieci w okresie średniego i późnego dzieciństwa. Korzystne warunki i czynniki ryzyka wychowawczego w edukacji na tle ogólnych warunków społeczno-środowiskowych
Możliwości wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Indywidualne czynniki ryzyka z okresu wczesnego dzieciństwa. Wczesna i trafna diagnoza psychologiczna do celów wychowawczych. Zadania profilaktyczne i wsparcie dla rodzin.
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Pozytywna ocena z egzaminu pisemnego. Minimalny próg procentowy do uzyskania pozytywnej oceny wynosi 70%.
McWhirter, J.J., Zagrożona młodzież: ujęcie kompleksowe dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych, Warszawa 2001.
Namysłowska I. (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, Warszawa 2004.
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. - Psychologia wychowawcza, T.1, Warszawa 2002.
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. - Psychologia wychowawcza, T.2, Warszawa 2002.
Dołęga Z., Psychologiczne podstawy i społeczny aspekt wychowania integrującego, Kraków 2010.
Bronson P., Merryman A. , Rewolucja w wychowaniu, Warszawa 2011.
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 15-07-2016 23:39)