SylabUZ

Generate PDF for this page

Educational psychology - course description

General information
Course name Educational psychology
Course ID 14.4-WP-PSChM-PW-W-S14_pNadGenPCI1R
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mróz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam

Aim of the course

Przegląd problemów wychowawczo-klinicznych oraz czynników ryzyka w rozwoju psychicznym dzieci i młodzieży w odniesieniu do środowisk ich życia.

Rozpoznanie zadań zawodowych psychologa wychowawczo-klinicznego związanych z diagnozą problemu wychowawczego lub wychowawczo-klinicznego, strategią pomocy psychologicznej i profilaktyką w środowiskach wychowania.

Prerequisites

Konieczność zaliczenia przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia.

Scope

Wprowadzenie do problematyki optymalnych i zagrożonych zasobów rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży w środowiskach wychowania. Zadania psychologa wychowania wobec różnych kategorii problemów.

Różnice indywidualne w edukacji i wychowaniu.

Negatywne oddziaływania środowiskowe i ich konsekwencje dla rozwoju dzieci i młodzieży. Warunki wychowawcze w rodzinie sprzyjające bądź zagrażające prawidłowemu rozwojowi dziecka. Problem więzi prawidłowych i nie dających poczucia bezpieczeństwa.

Możliwości edukacyjne dzieci w okresie średniego i późnego dzieciństwa. Korzystne warunki i czynniki ryzyka wychowawczego w edukacji na tle ogólnych warunków społeczno-środowiskowych

Możliwości wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Indywidualne czynniki ryzyka z okresu wczesnego dzieciństwa. Wczesna i trafna diagnoza psychologiczna do celów wychowawczych. Zadania profilaktyczne i wsparcie dla rodzin.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Pozytywna ocena z egzaminu pisemnego. Minimalny próg procentowy do uzyskania pozytywnej oceny wynosi 70%.

Recommended reading

  • McWhirter, J.J., Zagrożona młodzież: ujęcie kompleksowe dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych, Warszawa 2001.

  • Namysłowska I. (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, Warszawa 2004.

  • Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. - Psychologia wychowawcza, T.1, Warszawa 2002.

  • Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. - Psychologia wychowawcza, T.2, Warszawa 2002.

Further reading

  • Dołęga Z., Psychologiczne podstawy i społeczny aspekt wychowania integrującego, Kraków 2010.

  • Bronson P., Merryman A. , Rewolucja w wychowaniu, Warszawa 2011.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 15-07-2016 23:39)