SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology of ageing - course description

General information
Course name Psychology of ageing
Course ID 14.4-WP-PSChM-PS-W-S14_pNadGenMV5CT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Niewiedział
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów okresu życia zwanego późną dorosłością, okresem senioralnym czy starością. Studenci zapoznają się z prawidłową drogą przebiegu procesu starzenia się człowieka oraz z zaburzeniami i trudnościami tego okresu. Poznają koncepcje psychologiczne opisujące wzory adaptacji do starości, potrzeby ludzi starych oraz sposoby stymulowania szczególnie obszaru poznawczego. Uczestnicy kursu zostaną ponadto zapoznani z wymiarem społecznym i egzystencjalnym schyłku życia- problematyka żałoby i umierania.

Prerequisites

Wiedza z podstaw psychologii różnic indywidualnych oraz z psychologii rozwojowej.

Scope

Zagadnienia wprowadzające do psychologii starzenia się i starości. Charakterystyka procesu starzenia się. Wzory fizjologiczne- aspekt biologiczny, psychologiczny i społeczny oraz wzory patologiczne - aspekt biologiczny, psychologiczny i społeczny. Elementy geriatrii - najczęstsze zaburzenia okresu starości m.in.: zespoły otępienne, zaburzenia psychiczne. Adaptacja do starości - przykłady ujęcia teoretycznego. Miejsce człowieka starego w rodzinie i w społeczeństwie. Aktywność osób starych, aktywność poznawcza i sposoby jej stymulowania: geragogika i Uniwersytety III wieku. Jakość życia człowieka starego, poczucie godności i zaspokojenie potrzeb. Starość w ujęciu egzystencjalnym: czas, cierpienie, choroba. Bilans życiowy człowieka starego i znaczenie żałoby oraz integracja versus rozpacz. Tanatopsychologia, fazy umierania, a także przygotowanie do odejścia i medykalizacja śmierci.

Teaching methods

Wykłady konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną na podstawie sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie kolokwium zawierającego pytania otwarte i zamknięte i opatrzonego w progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).

Recommended reading

  • Steuden, S. - Psychologia starzenia się i starości, Warszawa, 2012,

  • S. Steuden, M. Marczuk (red. ) - Starzenie się a satysfakcja z życia, Lublin, 2006,

  • Nowicka (red - Wybrane problemy osób starszych., Kraków, 2006,

  • Zych, A.A. - Przekraczaj⊃1;c smugę cienia. Szkice z gerontologii i tanatologii, Katowice, 2009,

  • Zych, A.A. - Leksykon gerontologii, Kraków, 2010,

Further reading

  • T. Grodzicki, J. Kocemba, A. Skalska (red.). - Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, Gdańsk, 2006.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 16-07-2016 23:22)