SylabUZ

Generate PDF for this page

Between health and disease - everyday problems - course description

General information
Course name Between health and disease - everyday problems
Course ID 14.4-WP-PSChM-PZaCh
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze złożonymi biologicznymi, społecznymi i psychicznymi uwarunkowaniami ludzkiego funkcjonowania oraz zarysowanie czterech podstawowych obszarów życia, które zazwyczaj wiążą się z poczuciem optymalnego życia lub jego brakiem. Dotyczą one adekwatnego pozytywnego stosunku do siebie (związanego m.in. z samorozwojem), miłością (związaną z relacjami społecznymi z osobami znaczącymi), pracą oraz problemem śmierci ( własnej lub bliskich).

Prerequisites

Brak.

Scope

Zagadnienia zdrowia człowieka: pojęcie zdrowia fizycznego i psychicznego, rozumienie choroby i życie z nią. Optymalne życie a życie idealne. Styl życia a zdrowie człowieka. Rola i znaczenie stresu w życiu człowieka. Właściwości podmiotowe determinujące odporność vs. podatność na stres; strategie zapobiegania ; strategie redukcji napięcia. Stres i choroby. Radzenie sobie z sytuacją choroby, relacje lekarza-pacjent, doświadczenia hospitalizacji. Psychologia wobec wybranych problemów zdrowotnych. Śmierć i umieranie. Żałoba prawidłowa i patologiczna. Problemy życia codziennego: m.in. lęk, nieśmiałość, konflikty, uzależnienia. Czynniki wpływające na poczucie satysfakcji życiowej i kontroli nad swoim życiem. Rola myślenia i emocji w radzeniu sobie z wymaganiami życiowymi. Znaczenie samooceny, poczucia własnej wartości, przekonań, oczekiwań, nadziei. Zasoby osobiste jednostki. Cielesność człowieka w kontekście zdrowia i choroby. Cele życiowe i ich znaczenie w kształtowaniu się zdrowia psychicznego. Elastyczność w działaniu jako warunek radzenia sobie ze zmianą. W pogoni za szczęściem … (subiektywne rozumienie szczęścia, nastawienie na jego osiągnięcie, doświadczanie zadowolenia z życia a pogoń za szczęściem).

Teaching methods

Wykład klasyczny i problemowy, prezentacje multimedialne, dyskusje grupowe, zajęcia praktyczne - analizy przypadków.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z egzaminu (50% wartości oceny) oraz ocena uzyskana po zakończeniu ćwiczeń z przedmiotu (50% wartości oceny) ,w której skład wchodzą: oceny cząstkowe uzyskane w wyniku indywidualnej aktywności studenta, aktywne uczestnictwo studenta w pracy zespołowej oraz sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Recommended reading

  • Lindley P.A., Joseph S. Ed. (2007) Psychologia pozytywna w praktyce, PWN , Warszawa

  • Martin P. (2000) Umysł , który szkodzi. Mozg, zachowanie, odporność i choroba,. Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa.

  • Sęk H. Ed. (1991). Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa.

  • Bishop G. (2000). Psychologia zdrowia. Wydawnictwo Astrum

Further reading

  • Kofta M., 2001, Złudzenia, które pozwalają żyć, PWN, Warszawa

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 16-07-2016 23:15)