SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology of rehabilitation and disability - course description

General information
Course name Psychology of rehabilitation and disability
Course ID 14.4-WP-PSChM-PRiN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
  • dr Dorota Niewiedział
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z istotą, dziedzinami i perspektywami rehabilitacji oraz wyposażenie w wiedzę na temat różnych modeli i rodzajów niepełnosprawności. Wyposażenie studenta w umiejętności rozpoznawania i diagnozowania potrzeb, możliwości i ograniczeń osób z niepełnosprawnością. Ukształtowanie właściwej postawy wobec osób z niepełnosprawnościami.

 

Prerequisites

Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologii rozwojowej, wychowawczej, klinicznej i społecznej

Scope

Psychologia rehabilitacji i jej związki z innymi dyscyplinami psychologii. Zasady procesu rehabilitacji. Psychologiczne modele i dziedziny rehabilitacji: medyczna, społeczna, fizyczna, pedagogiczna, zawodowa. Role i zadania psychologa rehabilitacji jako rehabilitanta i terapeuty rodzinnego.

Modele, typologie niepełnosprawności oraz systematyka osób z niepełnosprawnościami. Problemy rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami.

Aksjologiczne i prakseologiczne aspekty procesu rehabilitacji.

Interdyscyplinarność procesu rehabilitacji z uwzględnieniem roli lekarzy, fizjoterapeutów, logopedów, pedagogów, asystentów osoby z niepełnosprawnością.

Specyfika rehabilitacji osób z różnymi rodzajami i stopniem niepełnosprawności w kontekście społecznym i edukacyjnym. Podmiotowa rola rodziny w procesie rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami.

Wspomaganie rehabilitacji przez wykorzystanie nowoczesnych środków technicznych i informatycznych oraz osiągnięć neuronauki i psychopatologii rozwojowej.

Kwestie prawne i ekonomiczne osób z niepełnosprawnościami..

„Polska szkoła rehabilitacji” - działania powszechne, systemowe, wielowymiarowe.

Rodzaje i stopnie niepełnosprawności. Osoba z niepełnosprawnością i jej otoczenie - psychospołeczny kontekst niepełnosprawności.

Rozwojowe i edukacyjne problemy dziecka z niepełnosprawnością. Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka - ich przeżycia (kryzys psychologiczny), rola w rehabilitacji dziecka. Młodzież z niepełnosprawnością - rehabilitacja na tle typowych dla adolescencji procesów rozwojowych. Dyskusja nad skutkami niepełnosprawności w relacji do wieku i w zależności od rodzaju niepełnosprawności oraz sytuacji społecznej.

Normalizacja, integracja społeczna i upodmiotowienie osób z niepełnosprawnościami w procesie rehabilitacji.

Teaching methods

Wykład problemowy, dyskusja, burza mózgów, praca w grupach

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) – na ocenę z ćwiczeń składają się aktywności na zajęciach (20%) i zaliczenie sprawdzianu pisemnego (80%)

Wykład (egzamin pisemny) - warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Ocena pozytywna z egzaminu – od 75% poprawnych odpowiedzi.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%).

Recommended reading

  • Kowalik S.,(2007) Psychologia rehabilitacji, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

  • Gałkowski T. Pisula E. (red.) (2006) Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia, Warszawa, Wyd. Instytutu Psychologii PAN

  • Zeidler W.(red.) (2007) Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

  • Speck O., (2005) Niepełnosprawni w społeczeństwie, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

  • Sowa J., Wojciechowski F. (2001) Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów, Wydawnictwa Oświatowe FOSZE

  • Wojciechowski F. (2007) Niepełnosprawność, rodzina, dorastanie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”

  • Smith D.D. (2008) Pedagogika specjalna, Warszawa, PWN, t.1 i 2

Further reading

  • Konarska J. (2003) Zmiana wartości czy moralności ? (Niesprawność nabyta), Mysłowice, GWSP

  • Konarska J., (2010) Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa, Kraków, Wyd. Nauk. Uniwersytetu Pedagogicznego

  • Twardowski A. (2012) Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełno sprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań, UAM

  • Wosińska W. (2010) Oblicza globalizacji, Sopot, Smak Słowa

  • Frąckiewicz L. (red.) (2008) Przeciw wykluczeniu społecznemu, Warszawa, GWSP

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 19-07-2016 22:48)