SylabUZ
Course name | Psychological problems of professional career and career counselling |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-PPKRiDZ |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 8 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą rozwoju zawodowego oraz kariery zawodowej. Uświadomienie studentom wagi doradztwa zawodowego, jako istotnego elementu wpływającego na poziom aktywności zawodowej ludzi oraz ich stosunek wobec pracy, zawodu i kariery. Elementarne przygotowanie do roli zawodowej doradcy zawodowego w szkołach lub placówkach innego typu.
Brak.
Wykład: Definicja kariery zawodowej oraz psychologiczne koncepcje rozwoju kariery. Fazy rozwoju zawodowego w cyklu życia. Adaptacja zawodowa i integracja z zawodem. Psychologiczne koncepcje motywacji do pracy. Znaczenie doradztwa zawodowego na różnych etapach kształcenia oraz rozwoju osobistego. Aktywizacja zawodowa, jako forma przeciwdziałania zjawisku bezrobocia. Psychologiczne konsekwencje trwałego bezrobocia. Formy doradztwa zawodowego: testy zawodoznawcze, metodyka zajęć z zakresu doradztwa zawodowego.
Ćwiczenia: Definicje pojęć: praca, zawód, kariera. Rodzaje kariery zawodowej i awansu zawodowego. Teoretyczne i praktyczne aspekty doradztwa zawodowego na różnych etapach edukacyjnych. Testy zawodoznawcze. Poradnictwo zawodowe dla dorosłych. Metody aktywizacji zawodowej. Osobowość zawodowa oraz technika badania ważności pracy. Zjawisko wyuczonej bezradności oraz trwałego bezrobocia. Definiowanie cech przydatności zawodowej. Aspekty procesów decyzyjnych w rekrutacji. Wsparcie psychologiczne osób bezrobotnych. Etyka w pracy doradcy zawodowego.
wykład konwersatoryjny, wykład konwencjonalny, praca w małych grupach, dyskusja, warsztat
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład: Uzyskanie oceny na podstawie pracy pisemnej na wybrane przez prowadzącego tematy.
Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie oceny z kolokwium oraz aktywności podczas zajęć.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen ze wszystkich form zajęć.
Schultz, D.P., Schultz, S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002,
Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe i pośrednictwo pracy, Print-B, Poznań, 1995,
Paszkowska- Rogacz A., Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, Warszawa, 2002,
Paszkowska- Rogacz A., Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Difin, Warszawa, 2010,
Ratajczak, Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa, 2008,
Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa, 2002
Seligman M., Optymizmu można się nauczyć, Media Rodzina, Poznań, 1996,
Strykowska M. (red.), Współczesne organizacje. Wyzwania i zagrożenia, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań, 2002
Sekuła B., Pielok C., Zajęcia warsztatowe dla uczniów szkół ponadpodstawowych, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej MEN, Warszawa, 1996
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 19-07-2016 23:20)