SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychological problems of professional career and career counselling - course description

General information
Course name Psychological problems of professional career and career counselling
Course ID 14.4-WP-PSChM-PPKRiDZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą rozwoju zawodowego oraz kariery zawodowej. Uświadomienie studentom wagi doradztwa zawodowego, jako istotnego elementu wpływającego na poziom aktywności zawodowej ludzi oraz ich stosunek wobec pracy, zawodu i kariery. Elementarne przygotowanie do roli zawodowej doradcy zawodowego w szkołach lub placówkach innego typu.

Prerequisites

Brak.

Scope

Wykład: Definicja kariery zawodowej oraz psychologiczne koncepcje rozwoju kariery. Fazy rozwoju zawodowego w cyklu życia. Adaptacja zawodowa i integracja z zawodem. Psychologiczne koncepcje motywacji do pracy. Znaczenie doradztwa zawodowego na różnych etapach kształcenia oraz rozwoju osobistego. Aktywizacja zawodowa, jako forma przeciwdziałania zjawisku bezrobocia. Psychologiczne konsekwencje trwałego bezrobocia. Formy doradztwa zawodowego: testy zawodoznawcze, metodyka zajęć z zakresu doradztwa zawodowego.

 

Ćwiczenia: Definicje pojęć: praca, zawód, kariera. Rodzaje kariery zawodowej i awansu zawodowego. Teoretyczne i praktyczne aspekty doradztwa zawodowego na różnych etapach edukacyjnych. Testy zawodoznawcze. Poradnictwo zawodowe dla dorosłych. Metody aktywizacji zawodowej. Osobowość zawodowa oraz technika badania ważności pracy. Zjawisko wyuczonej bezradności oraz trwałego bezrobocia. Definiowanie cech przydatności zawodowej. Aspekty procesów decyzyjnych w rekrutacji. Wsparcie psychologiczne osób bezrobotnych. Etyka w pracy doradcy zawodowego.

Teaching methods

wykład konwersatoryjny, wykład konwencjonalny, praca w małych grupach, dyskusja, warsztat

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: Uzyskanie oceny na podstawie pracy pisemnej na wybrane przez prowadzącego tematy.

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie oceny z kolokwium oraz aktywności podczas zajęć.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen ze wszystkich form zajęć.

Recommended reading

  • Schultz, D.P., Schultz, S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002,

  • Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe i pośrednictwo pracy, Print-B, Poznań, 1995,

  • Paszkowska- Rogacz A., Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, Warszawa, 2002,

  • Paszkowska- Rogacz A., Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Difin, Warszawa, 2010,

  • Ratajczak, Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa, 2008,

  • Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa, 2002

Further reading

  • Seligman M., Optymizmu można się nauczyć, Media Rodzina, Poznań, 1996,

  • Strykowska M. (red.), Współczesne organizacje. Wyzwania i zagrożenia, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań, 2002

  • Sekuła B., Pielok C., Zajęcia warsztatowe dla uczniów szkół ponadpodstawowych, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej MEN, Warszawa, 1996

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 19-07-2016 23:20)