SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biologiczne podstawy zachowań |
Kod przedmiotu | 13.1-WP-PSChM-BPZJ-W-S14_pNadGen4E6Q8 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z anatomią i fizjologią układu nerwowego oraz wykazanie zależności pomiędzy nim, a funkcją pozostałych układów człowieka. Wykształcenie umiejętności krytycznego odnoszenia się do publikacji popularnonaukowych z zakresu neuronauki, oraz czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu neurobiologii. Uwrażliwienie studentów na fakt istnienie chorób mających istotny wpływ na zachowanie człowieka.
Brak.
Podstawy biologiczne: właściwości organizmów jako zróżnicowanych układów zmienności, homeostaza, czynności animalne i wegetatywne.
Miejsce człowieka w świecie zwierząt; podobieństwa i cechy wyróżniające człowieka spośród zwierząt. Biologiczna koncepcja człowieka.
Neuroanatomia funkcjonalna: budowa i zasady funkcjonowania ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, receptorów i narządów zmysłu.
Neurofizjologiczne podstawy zachowania: fizjologia komórki nerwowej, neurotransmitery, organizacja systemów czuciowych, organizacja czynności ruchowych.
Odruch jako jednostka czynności układu nerwowego; pojęcie odruchu i anatomiczne podłoże odruchów; klasyfikacja odruchów; wytwarzanie i wygasanie odruchów; rola odruchów w zachowaniu zwierząt i człowieka. Kontrola środowiska wewnętrznego: autonomiczny układ nerwowy i układ hormonalny.
Podstawy życia: budowa i funkcja komórki, główne zasady genetyki
Fizjologia płynów ustrojowych, wymiany gazowej, odżywiania i trawienia oraz wydalania.
Regulacja hormonalna.Fizjologia rozrodu, podstawy genetyczne chorób psychicznych i neurologicznych. Systemy sensoryczne: czucie somatyczne, wzrok i słuch.Odruchy człowieka.
Krążenie człowieka.
Wykład tradycyjny, wykład problemowy, seminarium, laboratorium.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej (testowo-opisowej), zgodnym z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 51% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Zaliczenie ćwiczeń. Warunkiem uzyskania zaliczenia są pozytywne oceny z wejściówek, kolokwiów, zadań praktycznych (indywidualnych, zespołowych), a także aktywność na zajęciach. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej (testowo-opisowej), zgodnie z podanymi kryteriami. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 51% punktów. Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje dwie składowe: 1 - średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych (50 % oceny) oraz 2 - ocenę zaliczenia pisemnego (50 %).
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z egzaminu i ćwiczeń
Kalat J.W., Biologiczne podstawy psychologii, Warszawa 2011.
Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania ludzi i zwierząt, Warszawa 2009.
Tafil-Klawe M., Klawe J., Wykłady z fizjologii człowieka, Warszawa 2010.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 22:13)