SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia twórczości |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PT-W-S14_pNadGenBXH54 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z wybranymi problemami, pojęciami i zagadnieniami związanymi z psychologią twórczości. Dostarczenie w oparciu o efekty kształcenia wiedzy związanej ze stosowaniem psychologii twórczości w procesie diagnostyki i pomocy psychologicznej.
podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej
Istota i rozumienie twórczości; Psychoanalityczne, humanistyczne i poznawcze teorie twórczości. Emocje i motywacje w twórczości .Percepcja w twórczości. Psychopatologia twórczości. Myślenie twórcze. Uzdolnienia twórcze. Osobowość i postawa twórcza. Proces twórczy. Rozwój twórczy. Psychologiczna diagnoza twórczości.
Wykłady konwersatoryjny, wykład problemowy, prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Egzamin w formie pisemnej złożony z dwóch części – testowej i opisowej. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu opatrzonego w progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).
Nęcka E. Psychologia twórczości, Gdańsk, 2003.
Popek S. Człowiek jako jednostka twórcza., Lublin, 2003.
Dąbrowski K., Rozwój osoby [w:] Teorii Dezintegracji Pozytywnej, pod red. Cz. Cekiery, Gdańsk, 2000, .
Kuśpit, M., Postawa twórcza a poziom kompetencji społecznych. [W:] S. Popek (red.). Twórczość w teorii i praktyce., Lublin, 2004.
Matusewicz C., Psychologia wartości., Poznań, 1995, .
Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia., Kraków, 1987.
Nęcka, E., Twórcze rozwiązywanie problemów., Kraków, 1994,
Sołowiej J. Psychologia twórczości. Gdańsk 1997
Strelau J., Doliński D., Psychologia. Podręcznik akademicka Tom II, Gdańsk 2008.
Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. Gdańsk 2007
Szmidt K.J., Trening twórczości w szkole wyższej, Łódź, 2005.
Połowniak M. Kreatywność a kompetencje społeczne relacje między nasileniem kompetencji społecznych a poziomem i stylem twórczości oraz postawą twórczą. [W:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.). Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji., Warszawa, 2008.
oraz inna literatura zalecana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 22:46)