SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia społeczności - teoria i praktyka |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PStip-W-S14_pNadGen5HD95 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z historią myśli i metodologią badań dotyczącą psychologii społeczności. Wykazanie związków pomiędzy psychologią społeczności a głównymi problemami społecznymi. Zwrócenie uwagi na aspekt płci społeczno-kulturowej, adaptację międzykulturową, przynależność etniczną, wpływ płci i religii na odczuwanie bólu, poczucie własnej tożsamości w wielokulturowym środowisku, jak również na patologizację społeczności lub ich piętnowanie.
Wiedza z zakresu psychologii społecznej, psychologii osobowości, psychologii klinicznej.
Wprowadzenie do psychologii społeczności
Zmiana społeczna - jej znaczenie, wprowadzanie i podtrzymywanie
Poczucie wspólnoty społecznej (sense of community)
Szkoła i dziecko a społeczności
Stres, radzenie sobie i wsparcie społeczne w kontekście dobrostanu społeczności
Prawo, przestępczość a społeczności
Prowadzenie badań metodą PAR
Społeczność wobec katastrof i klęsk żywiołowych . Społeczność wobec stresu wojennego
Społeczność wobec terroryzmu
Stres ekonomiczny i jego skutki
Płeć społeczo-kulturowa
Adaptacja międzykulturowa. Przynależność etniczna
Patologizacja społeczności
Wykłady tradycyjny, dyskusja, prezentacje multimedialne, praca w grupach, projekty.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się: ocena uzyskana z ćwiczeń w wyniku indywidualnej aktywności studenta, aktywnego uczestnictwo studenta w pracy zespołowej oraz sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (test 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru) oraz na podstawie pracy zaliczeniowej zleconej po uzyskaniu pozytywnej oceny z ćwiczeń i/ lub egzaminu pisemnego.
Adams K., Galanes G.J., Komunikacja w grupach, Warszawa, 2008.
Brown R., Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańsk 2006
Myers D., Psychologia społeczna, Poznań, 2003.
Todd F. Heatherton, Robert E. Kleck, Michelle R. Hebl, Jay G. Hull, Społeczna Psychologia Piętna, Warszawa, 2012
Chybicka A., Culture&Gendr. Intimate Relation, Gdańsk, 2010
Wosińska W., Psychologia życia społecznego, Gdańsk, 2004.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 12:14)