SylabUZ
Course name | Psychometry |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-Psm-W-S14_pNadGen6BF4E |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology / Psychologia zdrowia seksualnego |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Laboratory | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z konstruowaniem psychologicznych narzędzi pomiarowych, zasadami korzystania z podręczników testowych będących podstawą diagnozy psychologicznej oraz z oceną przydatności określonego testu do diagnozowanego problemu (oceny trafności i rzetelności danej metody). Przedstawienie sposobów interpretacji wyników otrzymanych przez osobę badaną w teście, zgodnie ze standardami psychometrycznymi. Określenie pojęcia normy o charakterze lokalnym. Zapoznanie studentów z zasadami konstruowania własnych, prostych narzędzi pomiarowych, identyfikowaniem i rozstrzyganiem dylematy związanych z testowaniem i konstruowaniem narzędzi pomiarowych.
Podstawowe wiadomości z metodologii i statystyki.
Definicje i rodzaje testów psychologicznych oraz kryteria dobroci testów psychologicznych. Zasady konstruowania narzędzi do pomiaru właściwości psychicznych jednostek. Wskaźniki dobroci pozycji oraz proces wnioskowania psychometrycznego. Analiza rzetelności testu. Analiza trafności testu. Normalizacja wyników uzyskanych w pomiarze testowym. Zasady korzystania z podręczników testowych oraz problemy etyczne związane ze stosowaniem testów. Natura testów psychologicznych i ich stosowanie. Podstawowe procedury konstruowania testów psychologicznych. Analiza pozycji testowych. Szacownie rzetelności pomiaru testowego. Określanie obszaru zastosowania testu. Nadawanie znaczenia wynikom testowym. Etyczne i społeczne aspekty badań testowych.
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, projekt, praca w grupach, praca z materiałem źródłowym, praca z książką.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się: ocena uzyskana z ćwiczeń - wykonanie projektu: skonstruowanie własnego narzędzia pomiarowego i przeprowadzenie badań walidacyjnych wraz z wyznaczeniem norm do interpretacji oraz ocena uzyskana z wykładów - sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta – test pisemny i na podstawie pracy zaliczeniowej zleconej po uzyskaniu pozytywnej oceny z ćwiczeń.
Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne. Warszawa 1999.
Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2001.
Brzezińska A., Brzeziński J., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa, 2004.
Ciechanowicz A., Kulturowa adaptacja testów. Warszawa, 1990.
Hornowska E., Paluchowski W. J., Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór .Warszawa, 2004.
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 25-07-2016 14:46)