SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychometria |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-Psm-W-S14_pNadGen6BF4E |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z konstruowaniem psychologicznych narzędzi pomiarowych, zasadami korzystania z podręczników testowych będących podstawą diagnozy psychologicznej oraz z oceną przydatności określonego testu do diagnozowanego problemu (oceny trafności i rzetelności danej metody). Przedstawienie sposobów interpretacji wyników otrzymanych przez osobę badaną w teście, zgodnie ze standardami psychometrycznymi. Określenie pojęcia normy o charakterze lokalnym. Zapoznanie studentów z zasadami konstruowania własnych, prostych narzędzi pomiarowych, identyfikowaniem i rozstrzyganiem dylematy związanych z testowaniem i konstruowaniem narzędzi pomiarowych.
Podstawowe wiadomości z metodologii i statystyki.
Definicje i rodzaje testów psychologicznych oraz kryteria dobroci testów psychologicznych. Zasady konstruowania narzędzi do pomiaru właściwości psychicznych jednostek. Wskaźniki dobroci pozycji oraz proces wnioskowania psychometrycznego. Analiza rzetelności testu. Analiza trafności testu. Normalizacja wyników uzyskanych w pomiarze testowym. Zasady korzystania z podręczników testowych oraz problemy etyczne związane ze stosowaniem testów. Natura testów psychologicznych i ich stosowanie. Podstawowe procedury konstruowania testów psychologicznych. Analiza pozycji testowych. Szacownie rzetelności pomiaru testowego. Określanie obszaru zastosowania testu. Nadawanie znaczenia wynikom testowym. Etyczne i społeczne aspekty badań testowych.
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, projekt, praca w grupach, praca z materiałem źródłowym, praca z książką.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się: ocena uzyskana z ćwiczeń - wykonanie projektu: skonstruowanie własnego narzędzia pomiarowego i przeprowadzenie badań walidacyjnych wraz z wyznaczeniem norm do interpretacji oraz ocena uzyskana z wykładów - sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta – test pisemny i na podstawie pracy zaliczeniowej zleconej po uzyskaniu pozytywnej oceny z ćwiczeń.
Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne. Warszawa 1999.
Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2001.
Brzezińska A., Brzeziński J., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa, 2004.
Ciechanowicz A., Kulturowa adaptacja testów. Warszawa, 1990.
Hornowska E., Paluchowski W. J., Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór .Warszawa, 2004.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 14:46)