SylabUZ

Generate PDF for this page

Historia literatury polskiej: literatura romantyzmu i pozytywizmu - course description

General information
Course name Historia literatury polskiej: literatura romantyzmu i pozytywizmu
Course ID 09.2-WH-FP-HLP-B-1/5-K-S14_pNadGen2YPD4
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish Philology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 7
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Aneta Narolska
  • prof. dr hab. Marta Ruszczyńska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 - - Credit
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Poszerzenie i uporządkowanie wiedzy o literaturze doby romantyzmu i pozytywizmu w perspektywie historycznej i kulturowej. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania charakterystycznych cech literatury XIX wieku oraz wykształcenie umiejętności analizy i interpretacji tekstów literackich w obrębie obu epok.

Prerequisites

Zaliczenie poprzedniego kursu z historii literatury polskiej.

Scope

Pochodzenie i znaczenie terminu „romantyzm”; periodyzacja; opozycja wobec oświeceniowego racjonalizmu; romantyczna estetyka ekspresji i kreacji; typowe gatunki literackie; romantyzm krajowy i emigracyjny; romantyczny regionalizm; powieść międzypowstaniowa. Geneza i tło polskiego pozytywizmu; antynomie światopoglądu pozytywistycznego; teoria i praktyka literatury tendencyjnej; życie literackie – rola publicystyki; przemiany powieści i noweli; ewolucja pojmowania realizmu; proza naturalistów; żywotność poetyki romantycznej w poezji – przemiany liryki; twórczość przedburzowców; zapowiedzi przełomu modernistycznego.

Teaching methods

Wykład analityczny i wykład problemowy; dyskusja panelowa, klasyczna metoda problemowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena aktywności studentów (głosy w dyskusji, rozwiązywanie problemów badawczych), zdanie egzaminu.

Recommended reading

  1. Janion M., Żmigrodzka M., Romantyzm i historia, Warszawa 1978;
  2. Kowalczykowa A., Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997.
  3. Kulczycka-Saloni J., Literatura polska lat 1876 a inspiracja E. Zoli, Wrocław 1974.
  4. Markiewicz H., Pozytywizm, Warszawa 1980.
  5. Martuszewska A., Poetyka polskiej powieści dojrzałego realizmu (1876-1895), Wrocław 1977.
  6. Martuszewska A., Pozytywistyczne parabole, Gdańsk 1997.
  7. Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku. Literatura krajowa w okresie romantyzmu 1831-1863, pod red. M. Janion, t.1-3, Warszawa-Kraków 1975-1992.
  8. Słownik literatury polskiej XIX wieku, pod red. J. Bachórza i A. Kowalczykowej, Wrocław 1994.
  9. Witkowska A., R. Przybylski, Romantyzm, Warszawa 1997.

Further reading

  1. Bachórz J., „Realizm bez chmurnej jazdy”. Studia o powieściach Józefa Korzeniowskiego, Warszawa 1979.
  2. Bachórz J., Od romantyzmu do powieści tendencyjnej, [w:] Studia o narracji, pod red. J. Błońskiego, Wrocław 1982.
  3. Fita S., „Pozytywista ewangeliczny”. Studia o Bolesławie Prusie, Lublin 2008.
  4. Janion M., Zygmunt Krasiński. Debiut i dojrzałość, Warszawa 1962.
  5. Kowalczykowa A., Słowacki, Warszawa 1999.
  6. Maria” i Antoni Malczewski. Kompendium źródłowe, oprac. H. Gacowa, przedm. J. Maciejewski, Wrocław 1974.
  7. Mazur A., Parnasizm w poezji polskiej drugiej połowy XIX wieku i początku XX wieku, Opole 1993.
  8. Sobieraj T., Fabuły i „światopogląd”. Studia z historii polskiej powieści XIX-wiecznej, Poznań 2004.
  9. Tomkowski J., Mój pozytywizm, Warszawa 1993.
  10. Witkowska A., Mickiewicz. Słowo i czyn, Warszawa 1975.
  11. Woźniakiewicz-Dziadosz M., Między buntem a rezygnacją. O powieściach Narcyzy  Źmichowskiej, Warszawa 1978.
  12. Wyka K., Cyprian Norwid. Studia, artykuły, recenzje, Kraków 1989.
  13. Żmigrodzka M., Orzeszkowa. Młodość pozytywizmu, Warszawa 1965.

Notes

Przewidziano także „lżejszą” formę zaliczenia końcowego tego przedmiotu, tj. zamiast egzaminu – pracę pisemną, niżej punktowaną; w przypadku wyboru pracy pisemnej obowiązuje sylabus przedmiotu uwzględniający ten fakt (dostępny w systemie).


Modified by dr Aneta Narolska (last modification: 31-08-2016 23:13)