SylabUZ

Generate PDF for this page

Creativity and education - course description

General information
Course name Creativity and education
Course ID 14.0-WP-PSChM-TE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Urszula Gembara
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Twórcze doskonalenie profesjonalnego mistrzostwa i psychologicznej kompetencji specjalistów w przyswajaniu sobie konstruktywnych metod i twórczego rozwiązywania praktycznych społeczno - psychologicznych problemów.

Prerequisites

podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej i rozwojowej

Scope

Podstawowe podejścia praktyczne w psychologii twórczości. Trening jako aktywna, stosowana forma rozwoju twórczości. Metody diagnozowania twórczości. Metody twórczego rozwoju.

 Rozwój twórczego myślenia. Rozwój twórczego potencjału. Konflikt, stres, frustracja i twórczość . Twórczość a rozwój osobowości. Wspieranie rozwoju twórczego u dzieci młodzieży.  Twórczość a samorozwój. Wychowanie ku twórczości.

Teaching methods

Elementy treningu twórczości i inne metody aktywne, praca z książką, dyskusja, pogadanka.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena (minimum 70% poprawnych odpowiedzi)  z kolokwium zaliczeniowego w formie ustnej lub pisemnej.

Recommended reading

·         Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B., Trening twórczości, Gdańsk, 2005

·         Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2003,

·         Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza., Lublin, 2003,

·         Szmidt K.J., Trening twórczości w szkole wyższej, Łódź, 2005.

Further reading

  • Dąbrowski K., Rozwój osoby [w:] Teorii Dezintegracji Pozytywnej, pod red. Cz. Cekiery, Gdańsk, 2000,
  • Dobrołowicz, W. (1995). Psychodydaktyka kreatywności. Warszawa: WSPS
  • Karwowski M.,  Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria - metodologia - diagnostyka., Warszawa, 2006,
  • Kujawski, J., O testach twórczości. [W:] M. Partyka (red.) Modele opieki nad dzieckiem zdolnym, Warszawa, 2000,
  • Kuśpit M., Postawa twórcza a poziom kompetencji społecznych. [W:] S. Popek (red.). Twórczość w teorii i praktyce., Lublin, 2004,
  • Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia, Kraków, 1987,
  • Połowniak M.,  Kreatywność a kompetencje społeczne relacje między nasileniem kompetencji społecznych a poziomem i stylem twórczości oraz postawą twórczą. [W:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.). Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji., Warszawa, 2008,
  • Strelau J., Doliński D., Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom II, Gdańsk 2008,

oraz  inna literatura zalecana na bieżąco przez nauczyciela prowadzącego

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 20-07-2016 14:22)