SylabUZ
Course name | Stimulating development and childcare |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-SRiOnD-W-S14_pNadGen5EFH4 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 9 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Prezentacja szerokiego spektrum zagadnień związanych z procesem prawidłowego rozwoju dziecka oraz warunkami jego stymulacji i opieki nad nim. Przedstawienie spektrum zagadnień związanych z procesem zaburzonego rozwoju dziecka oraz specyficznymi warunkami jego stymulacji i oddziaływań opiekuńczych.
Stymulowanie rozwoju i opieka nad dzieckiem wymaga wcześniejszego zaliczenia następujących przedmiotów: biologicznych podstaw zachowań człowieka, psychologii rozwoju człowieka w biegu życia, wprowadzenia do psychologii wychowawczej i edukacyjnej
Pojęcie i definicje rozwoju. Charakterystyka okresów rozwojowych - okres prenatalny i niemowlęcy, okres wczesnego dzieciństwa, okres środkowego dzieciństwa, okres dorastania. Analiza czynników biologicznych, społecznych i psychologicznych sprzyjających rozwojowi lub zaburzających rozwój. Opieka i jej rodzaje. Zasadność podjęcia działań opiekuńczych wynikających z potrzeb rozwojowych i kryzysów życiowych. Konstruktywna opieka jako stymulowanie rozwoju. Warunki i metody stymulowania rozwoju dziecka zdrowego i z zaburzeniami rozwojowymi. Relacja opiekun - podmiot opieki. Szczegółowe charakterystyki oczekiwanych osiągnięć dziecka na poszczególnych etapach rozwoju fizycznego, w zakresie sprawności percepcyjnej, intelektualnej, kompetencyjno-językowej, w obszarze funkcjonowania emocjonalno – społecznego. Stymulowanie rozwoju w ww. obszarach przy zastosowaniu nowoczesnych programów terapeutyczno – stymulacyjnych. Rola psychologa w niesieniu pomocy rodzinie w sprawowaniu opieki nad dzieckiem z zaburzonym rozwojem w ww. obszarach.
Wykłady, dyskusja, prezentacje multimedialne, praca z podręcznikiem, praca w grupach, studium przypadku
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie na ocenę z ćwiczeń obejmuje: aktywność w formie dyskusji, prezentacji problemu, analizy przypadku oraz oceny z cząstkowych sprawdzianów i kolokwium podsumowującego. Zaliczenia z ćwiczeń jest niezbędnym warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego.
Egzamin: pisemny lub ustny. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest otrzymanie minimum 70% poprawnych odpowiedzi.
· Boyd D.Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań, 2008,
· Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej się rozwijających, Warszawa, 2004,
· Ilg F. L., Ames L.B., Baker S.M., Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, Gdańsk, 2010,
· Schafier H.R., Psychologia dziecka, Warszawa, 2009,
· Publikacje/prace zbiorowe:
· Wybrane zagadnienia pomocy społecznej i opieki w Polsce w okresie ponowoczesności, Zawada A. (red.), Kraków, 2010
· Opieka i wychowanie dzieci sierocych w Polsce, Kuźma J. (red.) , Kraków, 2007
· Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Obuchowska I. (red.) , Warszawa, 1991
· Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju. Interdyscyplinarne problemy, Kruk-Lasocka J.,Sekułowicz M. (red.) , Wrocław, 2004
· Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Cytowska B., Winczury B. (red.), Kraków, 2008
· Neuropsychologia kliniczna, Borkowska A. R., Domańska L. (red.) , Warszawa, 2006
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 20-07-2016 14:11)