SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja osób niepełnosprawnych |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDT-EDON-K_pNadGenUKR5G |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z problematyką edukacji osób z niepełnosprawnością - jej wielowymiarowością, zróżnicowaną przestrzennie, programowo-organizacyjnie i w zakresie wsparcia ofertą, słabościami upowszechnianych proinkluzyjnych działań i rozwiązań oraz zakresem możliwych i koniecznych zmian w jej przestrzeni.
Brak
1. Koncepcyjne modele niepełnosprawności człowieka (biologiczny, społeczny, biopsychospołeczny) a praktyczne działania i rozwiązania w edukacji i rehabilitacji (powiązanych procesów) osób z niepełnosprawnościami.
2. Wielowymiarowość procesu edukacji (też rehabilitacji) osób z niepełnosprawnościami; wiodące nurty dotychczasowych pronormalizacyjnych i integracyjnych zmian w przestrzeni edukacyjnej i społecznej osób z niepełnosprawnością – krytyczna analiza.
3. System kształcenia specjalnego (segregacyjnego) w kontekście integracyjnych dążeń dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością - nowe możliwości czy tylko ograniczenia?
4. Niepełnosprawność versus specjalne potrzeby edukacyjne? Założenia i realizacja inkluzji społecznej i edukacyjnej dzieci/uczniów z niepełnosprawnością i/lub o specjalnych potrzebach. Możliwe prowłączające rozwiązania w systemie edukacji – organizacyjne, programowe, przestrzenne.
5. Ograniczenia i słabości współczesnej oferty edukacyjnej dla osób z niepełnosprawnościami i/lub o specjalnych potrzebach. Słabości europejskiej i rodzimej oferty.
6. Selekcyjne i segregacyjne praktyki w systemie edukacji jako utrudnienie dla włączania. Doświadczenia uczniów, nauczycieli i pedagogów związane z upowszechnianym proinkluzyjnym kształceniem.
7. Dotkliwość społeczno-kulturowych barier dla edukacyjnej integracji i włączania oraz normalizacji życia osób z niepełnosprawnością.
8. Koncepcje systemowego wspierania osób z niepełnosprawnością; ich implikacje dla procesu edukacji i rehabilitacji tych osób. Społeczno-ekologiczny model wsparcia.
9. Probolońskie zmiany w kształceniu realizatorów prointegracyjnej edukacji (i rehabilitacji) uczniów/osób z niepełnosprawnościami - pedagogów specjalnych i nauczycieli. Wskaźniki wymywania jakości ich kształcenia (pedagogicznego, nauczycielskiego) i kompetencji; zakresy możliwych i koniecznych zmian.
Praca z tekstem źródłowym, praca w grupie, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia konwersatorium |
Uwagi |
zaliczenie z oceną |
Tak |
praca pisemna |
zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego |
Aktywność podczas zajęć, dyskusja |
Merytoryczne przygotowanie, poprawny sposób wygłaszania opinii, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych teorii i danych. |
Zasady uzyskania oceny z konwersatorium |
Ocena z konwersatorium stanowić będzie średnią ważoną z oceny z pracy pisemnej (60%) i aktywności na zajęciach (40%) |
Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z konwersatorium
1. Gajdzica Z. (2011) Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Kraków
2. Gajdzica Z. (2013) Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych, Kraków
3. Janiszewska-Nieścioruk Z. (red.) (2010) Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji, Zielona Góra
4. Kowalik S. (2007) Psychologia rehabilitacji, Warszawa
5. Krause A. (2010) Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków
6. Maciarz A. (1999) Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków
7. Sadowska S. (2005) Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych, Toruń
8. Sadowska S. (2006) Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Kraków
9. Szumski G. (2006) Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa
10. Szumski G. (2010) Wokół edukacji włączającej, Warszawa
11. Zamkowska A (2009) Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Radom
1. Borecka-Biernat D. (red.) (2010) Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym, Warszawa
2. Chromiec E. (2006) Edukacja w kontekście różnicy i różnorodności kulturowej, Kraków
3. Śliwerski B. (2015) Edukacja (w) polityce Polityka (w) edukacji, Kraków
4. Wojciechowski F. (2007) Niepełnosprawność, rodzina, dorastanie. Warszawa
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 13:10)