SylabUZ

Generate PDF for this page

Working with gifted students - course description

General information
Course name Working with gifted students
Course ID 14.4-WP-PSChP-PzUSZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mróz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów ze specyfiką potrzeb uczniów zdolnych, ich diagnozą oraz sposobami pracy w domu i w szkole.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii różnic indywidualnych.

Scope

Teoretyczne ujęcia zdolności w psychologii. Współczesne kierunki badań nad zdolnościami.

Charakterystyka zdolnego ucznia; cechy osobowości uczniów zdolnych i twórczych. Psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania wybitnych zdolności.

Problemy dzieci zdolnych: trudności adaptacyjne, perfekcjonizm, osiągnięcia poniżej możliwości, mylne i podwójne diagnozy dzieci zdolnych.

Trening twórczości. Rozwijanie twórczego myślenia uczniów. Środowisko wychowawcze a osobowość twórcza.

Podstawy pracy z uczniem zdolnym w szkole. Zadania rodziców dzieci zdolnych.

Teaching methods

Dyskusja, studium przypadku, prezentacje multimedialne, gry dydaktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie prezentacji na zadany temat, aktywność na zajęciach, kolokwia sprawdzające wiedzę.

Recommended reading

·         Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk 2010.

·         Limont W., Dreszer J., Cieślikowska J. , Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, T. 1 i 2,  Toruń 2010.

·         Limont W., Cieslikowska J.,  Jastrzębska D. (red.), Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców  , Warszawa: 2012.

·         Nęcka E., Trening twórczości,  Sopot 2012.

·         Popek S., Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, Lublin 2009.

·         Sękowski A. (red.) - Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań, Warszawa, 2004.

Further reading

·         Popek  S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.

·         Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2002.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 20-09-2016 10:42)