SylabUZ
Course name | Working with gifted students |
Course ID | 14.4-WP-PSChP-PzUSZ |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 7 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów ze specyfiką potrzeb uczniów zdolnych, ich diagnozą oraz sposobami pracy w domu i w szkole.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii różnic indywidualnych.
Teoretyczne ujęcia zdolności w psychologii. Współczesne kierunki badań nad zdolnościami.
Charakterystyka zdolnego ucznia; cechy osobowości uczniów zdolnych i twórczych. Psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania wybitnych zdolności.
Problemy dzieci zdolnych: trudności adaptacyjne, perfekcjonizm, osiągnięcia poniżej możliwości, mylne i podwójne diagnozy dzieci zdolnych.
Trening twórczości. Rozwijanie twórczego myślenia uczniów. Środowisko wychowawcze a osobowość twórcza.
Podstawy pracy z uczniem zdolnym w szkole. Zadania rodziców dzieci zdolnych.
Dyskusja, studium przypadku, prezentacje multimedialne, gry dydaktyczne.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Przygotowanie prezentacji na zadany temat, aktywność na zajęciach, kolokwia sprawdzające wiedzę.
· Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk 2010.
· Limont W., Dreszer J., Cieślikowska J. , Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, T. 1 i 2, Toruń 2010.
· Limont W., Cieslikowska J., Jastrzębska D. (red.), Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców , Warszawa: 2012.
· Nęcka E., Trening twórczości, Sopot 2012.
· Popek S., Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, Lublin 2009.
· Sękowski A. (red.) - Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań, Warszawa, 2004.
· Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.
· Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2002.
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 20-09-2016 10:42)